Tulevaisuuden luokkahuone voi olla missä tahansa

Tarvitaanko tulevaisuudessa luokkahuonetta? Luultavasti kyllä; luokkahuoneilla on oppimisessa ja opetuksessa paikkansa, mutta luokkien ei tarvitse olla ainoa paikka oppimiselle.

Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen tehtävänä on valmistaa nuorta tulevaisuuteen. Siksi on tärkeää, että jo opiskeluaikana nuoret saavat kokemusta erilaisista työskentelytavoista ja -paikoista.

Myös opiskelijat itse ovat toivoneet lukion toimintaympäristön monipuolistamista. Vantaan lukioissa oppimisympäristöjen kehittäminen painottuu tulevina vuosina oppimisympäristöjen laajenemiseen, niin fyysisesti kuin digitaalisia välineitä hyödyntämällä. Lukioissa voi perehtyä robotiikkaan ja sen yhteiskunnallisiin kytköksiin Robotiikka tulevaisuudessa -kurssilla tai osallistua kansainväliseen yhteistyöhön muiden eurooppalaisten koulujen kanssa etäyhteyksien avulla.

Virtuaalilaseilla pääsee vierailemaan toisella puolella maapalloa, ja kauppakeskukset, museot tai korkeakoulut toimivat oivina aktiivisen oppimisen paikkoina.

Teknologia on tuttua ammatillisessa koulutuksessa

Ammatillisen koulutuksen uudistus korostaa asiakaslähtöisyyttä ja opintojen joustavuutta. Uudet digitaaliset oppimisympäristöt sopivat tähän hyvin, sillä ne tukevat yksilöllisiä oppimispolkuja ja mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen.

Vantaan ammattiopisto Variassa verkko-opiskelu on ollut jo pitkään arkipäivää. Lisäksi opiskelijat pääsevät tutustumaan robotiikan ja virtuaalitodellisuuksien maailmoihin jo opiskeluvaiheessa.

Kone- ja tuotantotekniikan mekaanisissa valmistustehtävissä robotit ovat totta kai tuttuja, sillä ne alun perin kehitettiinkin juuri suuriin tuotantolaitoksiin. Nykyään robotiikka on levinnyt myös palvelualoille. Opiskelijat ovatkin ideoineet muun muassa tarjoilurobotin, joka kaataa asiakkaan valitseman juoman mukiin ja tarjoilee sen suoraan tiskille.

Teknologialle löytyy koko ajan myös uusia käyttöalueita. – Variassa on otettu juuri käyttöön virtuaalinen meditointiympäristö työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen, kertoo opettaja Anna Kepanen.

Julkaistu Vantaan Asukaslehdessä 1/2019
LAURA LINDFORS, ANTTI PULKKINEN

  • Julkaistu: 18.02.2019