Vinkkejä etäopetuksen verkkoluentoihin: Jämäkkä aloitus ja psykologinen turvallisuus luovat paremmat edellytykset onnistuneelle oppimiskokemukselle

29.04.2020

Olemme siirtyneet nopeasti verkko-opetuksen ja ohjauksen maailmaan. Verkko-opetus onnistuu paremmin kun panostat videokokouksen jämäkkään alkuun sekä luot opiskelijoille turvallisen olon toimia verkkoympäristössä.

Käytä aloitukseen tilanteesta riippuen 10 – 15 minuuttia. Itse aiheeseen eli opiskeltavaan asiaan ja kokonaisuuteen kannattaa mennä vasta tämän jälkeen ja pääset luultavammin paremmin tavoitteeseen. Heti aloituksessa, kannusta opiskelijoita sosiaalisuuteen. Ole itse ”korostetun” sosiaalinen. Hyödynnä virtuaalista kosketusta, lausu opiskelijoiden nimet ääneen ja kerro nimellä mitä he vastasivat esimerkiksi Chattiin. Kannusta, motivoi ja innosta heitä osallistumaan hyödyntäen tuttuja ja helposti käytettäviä työkaluja esim. liimaa tarra (annotatella zoomissa) mielestäsi sinulle tärkeän asian päälle. Virtuaalinen vuorovaikutus on mahdollista.

Etäopetuksessa opiskelijoita kannattaa kannustaa liittymään ajoissa etäluennolle ja tekemään ”check in”- testaus ennen varsinaisen opetuksen alkua. Linjat kannattaa siis avata noin 5-10 minuuttia aikaisemmin. Mikäli opiskelijoilla on esimerkiksi ääniongelmia tai sisäänkirjautumisongelmia, ehtivät he ennen varsinaisen opetuksen alkua kirjautua uudestaan.

Alla muutamia vinkkejä onnistuneeseen aloitukseen

1. Rentouta opiskelijat, laita taustalle esimerkiksi meri-tai luontomaisemakuva. Huomioi luonnon vaikutukset hyvinvointiin, tämän saavuttaa jo kuvan katselulla. Alussa on myös hyvä hetki epäviralliselle keskustelulle.

2. Totuta opiskelijat sovellusten käyttöön. Käy ohjeistus sekä toimintatavat ja tärkeimmät työkalut läpi heti alussa. Työskentelyalustan käytöstä ei saa tulla estettä. Kerro aikataulusta ja tauoista.

3. Totuta opiskelijat osallistumaan heti alussa, esimerkiksi lämmittelykysymys tai fiilikset juuri nyt. Vastauksen voi opiskelija laitaa chattiin. Hyödynnä esimerkiksi fiiliskuvia tai Zoomissa poll-kyselyä.

Mikäli haluat aktivoida opiskelijoita puhumaan ja avaamaan mikrofonin, näytä itse esimerkkiä ja kerro ensin lyhyesti omat fiilikset. Tämän jälkeen opiskelijat voivat sovitusti avata mikrofonin ja kertoa miksi valitsivat kyseisen kuvan. Mikäli sinulla on vähemmän aikaa käytössä, voit poimia eri vastausvaihtoehdoista osallistujia kertomaan omasta valinnasta lyhyesti.

4. Viritä aiheeseen, pohdi miten tyhjennät osallistujien mielen ja saat heidät aktivoitumaan aiheeseen. Esimerkiksi lämmittelykysymys voi olla johdatteleva, jonka päälle uusi tieto rakentuu.

5. Auta osallistujia keskittymään. Tee pieniä herätteleviä kysymyksiä aiheesta, osallista opiskelijat.

6. Luodaan turvallisuutta (psykologinen turvallisuus). Mitä vahvempi turvallisuuden tunne on sitä enemmän opiskelijat pystyvät antamaan ja oppimaan.

Olen itse koonnut oman ”työkalupakin” ja etäopetusohjeistuksen, jota hyödynnän jokaisen etäopetustunnin alussa. Käyn aina perusperiaatteet läpi opiskelijoiden kanssa, vaikka he ovatkin tuttu ryhmä. Tämä jo johdattelee keskittymään aiheeseen. Työkalupakista voin joustavasti valita aiheeseen ja opetuskertaan sopivan lämmittelykysymyksen, fiiliksen, pollin tai janan. Olen huomannut käytännössä, että aloitukseen siis kannattaa panostaa. Se luo pohjan tulevalle oppimiskokemukselle ja parhaimillaan nostaa sen ihan uudelle tasolle.

Henna Varonen

Ammatillinen opettaja (Kasvu ja terveys-tiimi)‍


facebook twitter instagram youtube