Varialaiset opetusteknologian konferenssissa: omia esityksiä ja paljon uusia ajatuksia (ITK2021)

17.12.2021

Kuva: Petri Rauha

14 varialaista pysyi terveenä, kaivoi koronapassit esiin ja ehti arkityöstä paikalle ITK-konferenssiin Aulangolla (1.-3.12.) yhdeksi tai kahdeksi päiväksi. ITK-konferenssi on jo 30 vuotta ollut Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Tänä vuonna aiheena oli Arkea ja unelmia. Tapahtuman suuri anti onkin muiden osallistujien esitykset oppilaitosten arjesta, ja niistä unelmista.

Perinteisesti noin puolet esitysehdotuksista on hyväksytty konferenssin ohjelmaan. Tänä vuonna saimme Variasta ohjelmaan kolme esitystä:

  • "Onks kaikki ok?": Chatbot-sovellus kehitettiin opiskelijoiden tuen tarpeen selvittämiseksi (Marika Okkonen ja Joonas Pesonen, Annie Adviser)
  • Digitaalinen muutos rakennusalan opetuksessa (Liisa Huittinen ja Tuomas Kataja)
  • Yhteisten tutkinnon osien mallikurssit verkossa –apua opettajille ja joustavuutta opiskelijoille (Anna Rasa ja Anna Kepanen)
  • Lue esityksistä lisää toisaalta tästä blogista

Omien esitysten lisäksi varialaiset ehtivät kuulolle moneen paikkaan. Konferenssikäynti lisäsi digi-innostusta ja halusimme tuoda tuliaisia teille kaikille.

Poimi siis alta tutustumiskohde oman mielenkiintosi mukaan tai tutustu vaikka kaikkiin!

​​​​​​​​​​​​​​Tekoälyä ja oppimisanalytiikkaa - poimintoja ITK2021-konferenssista (Pekka Hirvonen, digiasiantuntija)

Viime aikoina oppilaitosten digitaalisten järjestelmien kehityksessä on usein nostettu esiin myös tekoälyn tuomat mahdollisuudet oppimisen ja ohjauksen tukena. Näistä teemoista keskusteltiin myös ITK2021-konferenssissa. Lue blogiteksti aiheesta toisaalta tästä blogista .

Digikeskuksessa on kaikki opettajalle valmiina (Helena Peltola, yto-opettaja)

Jari Järvinen ja Mari Varonen JAMKista esittelivät digikeskusta. Keskuksessa on pisteitä, joissa opettajille on kaikki valmiina videoiden kuvaamiseen. Digikeskuksessa voi myös järjestää webinaarin valmiilla setupilla. Olisiko tällainen hyvä haave tulevaisuuden Variaan, vaikkapa uudelle kampukselle? ITK-päivillä oli esimerkkinä Smartblock-ratkaisu.

Suklaaprinttausta, nam! (Petri Rauha, ravintola- ja catering-alan opettaja)

Oona Haapakorpi Omniasta ja Heli Kallunen Rasekolta esittelivät Digi2go-hankkeen 3D-ruokaprinttausta. Lisää hankkeesta Omnian Digi2go-sivuilla.

Esityksen abstrakti ja Power Point –esitys löytyvä ITK-konferenssin sivuilta. Esityksessä mm.: teknisesti tulostamisesta, mitkä tulostimet, tutkinnon osa ja osaamisen hankkiminen, kuvia tulostetusta suklaasta.

Yhteisten tutkinnon osien “ostut” osaamiskartoitusten avulla (Liisa Huittinen, rakennusalan opettaja)

Pyry Antola (Sedu) ja Jarno Haapaniemi (Sakky) esittelivät yhteisten tutkinnon osien “ostuja” eli erityisesti osaamisen ajantasaisuuden ja vastaavuuden arviointia opiskelijan itsearviointiin ja osaamiskartoituksiin perustuen. Hankkeessa on tuotettu materiaalia kaikista ytoista ja ne saa vapaasti käyttöön: aoe.fi ja vaikkapa hakemalla tekijän mukaan “Pyry Antola”.

Kriittinen digitaalinen osaaminen (Johannes Kärkkäinen, yto-opettaja)

Liisa Ilomäki, Veera Kallunki ja Minna Lakkala esittelivät tutkimusta kriittisen digitaalisen osaamisen keskeisistä elementeistä. Tutkimus on osa EU:n rahoittamaa DETECT-hanketta (Developing teachers' critical digital literacies, https://www.detectproject.eu/), jonka tavoitteena on tarkentaa digitaalisen osaamisen määritelmiä kriittisestä näkökulmasta ja kehittää opetusmenetelmiä, jotta voidaan tukea opettajia ja oppilaitoksia oppilaiden ja opiskelijoiden taitojen edistämiseksi.

Kriittisen digitaalisen osaamisen elementtejä ovat: datan lukutaito, informaation lukutaito, digisisällön tuottaminen, digitaalinen vuorovaikutus ja yhteistyöstäminen, digiturvallisuus ja –hyvinvointi, digikansalaisuus, digitaalinen oppiminen ja opettaminen ja teknologian käyttö

Tekoäly ja oppimisanalytiikka sekä verkkovilpin ehkäisyä (Anna Kepanen, verkkopedagogi)

Kiinnostava aihe tänä vuonna oli tekoäly. Jo aiemmin mainitun digiasiantuntija Pekka Hirvosen blogitekstin lisäksi tekoälyyn ja analytiikkaan voi tutustua ITK-webinaarin tallenteella. Harri Ketamon webinaariesitys löytyy Youtubesta: ITK-webinaari: Tekoäly & analytiikka (Tämä ja kaikki muut ITK-webinaarientallenteet: https://itk-konferenssi.fi/fi/webinaarit/webinaaritallenteet)

Oppimisanalytiikan kansallinen viitekehys löytyy puolestaan valtioneuvoston sivuilta. ITK-konferenssissa siitä oli kertomassa Topi Litmanen. Viitekehyksen aihealueet ovat: henkilötiedot, etiikka, käsite, lainsäädäntö, ohjeistus, luvat, käyttöönotto, oikeudet, hankita, haasteet, osapuolet, velvollisuudet, hyödyt ja tilannekuva. Jo pelkästään tämä lista kuvaa kuinka moniulotteisesta asiasta tässä on kyse.

Oppimisanalytiikkaa hyödynnetään koko ajan enemmän niin oppijan, ohjauksen kuin tiedolla johtamisenkin tasolla. Oppimisanalytiikkaan voi alkaa perehtyä vaikkapa eOppimiskeskuksen ja Turun yliopiston ilmaisella (OPH-rahoittamalla) verkkokurssilla (MOOC): https://analytiikkaopetuksessa.fi/verkkokurssi/

Verkkovilppiä torjumassa ITK-päivillä oli Sanni Suominen Riveriasta. eRiverian blogi: https://eriveria.fi/itk-konferenssiesitys-2021-verkkovilppia-torjumassa/. Sanni perusteli hyvin, miten vilpin ehkäisy alkaa jo ennen opiskelijan kurssille tuloa. Verkkovilppiä vähentää mm.:

  • Opiskelijalla ei jää opinto viime tippaan
  • Opiskelija hoksataan hänelle sopivalle polulle, verkkokurssille silloin kun se on hänelle hyvä tapa hankkia osaamista
  • Opinnot ovat motivoivia ja mielenkiintoisia ja käytetään vaihtuvia tehtäviä (tehtäväpankit)
  • Apua saa aina nopeasti kysymällä ja on selvää mistä sitä saa
  • Opettajalla on kokemusta verkko-opetuksesta ja koko henkilöstö tekee yhteistyötä

Sen jälkeen tulevat muut ehkä perinteisemmin vilpin ehkäisyyn liitetyt keinot kuten käyttöehdot, plagioinnin paljastus, oppimisympäristön analytiikka, opiskelijan kanssa keskusteleminen, suoritustason muutosten seuraaminen jne.

Kiitos Varian ITK-kävijöille konferenssin kohokohtien jakamisesta! Toivottavasti nostoistamme löytyi jotain juuri sinulle mielenkiintoista!

Joulukuisin terveisin, Varian verkkopedagogi Anna Kepanen

Aviapoliksen toimipiste

Rälssitie 13

01530 Vantaa

Hiekkaharjun toimipiste

Tennistie 1

01370 Vantaa

Koivukylän toimipiste

Talvikkitie 119

01360 Vantaa

Myyrmäen toimipiste

Ojahaantie 5

01600 Vantaa

facebook twitter instagram youtube