Matkakertomus: Tula – Moskova 18.-23.5.2018

06.06.2019

Aikuisopisto teki keväällä matkan Tulaan ja Moskovaan. Matkanjohtajina toimivat Valeria Skotti ja Raija Lerkki. Matka alkoi Helsingin rautatieasemalta, josta 39 hengen ryhmä matkusti Tolstoi-junalla Moskovaan. Määränpää oli noin 200 km Moskovasta etelää sijaitseva Tulan kaupunki, jonne matkustettiin Moskovassa syödyn tukevan aamiaisen jälkeen bussilla.

Tula on yksi Venäjän vanhimpia kaupunkeja. Se oli Venäjän keisarikunnan teräs- ja aseteollisuuden keskus. Paikallisen oppaan johdolla tutustuttiin lauantaina Tulan nähtävyyksiin: kirkkoihin, Kremliin, Demidovien museoon sekä teenjuonnin- ja piparkakkumuistomerkkeihin.

Sunnuntaina aamulla lähdettiin kohti Jasnaja Poljanaa. Ensin ajettiin Tolstoin rautatiemuseoasemalle. Asemalla toimi posti ja siellä oli myös puhelin, joten Tolstoi asioi siellä usein. Sinne tuotiin myös Tolstoin ruumis sen jälkeen kun hän oli matkalla sairastunut ja kuollut Astapovon asemalla. Museossa oli 1800-luvun alun esineitä, joita käytettiin matkoilla.

Museoasemalta ajettiin Kotshakovin kirkkoon ja hautausmaalle, missä oli Tolstoin perheen sukuhautoja. Sitten oli vuorossa Jasnaja Poljana. Kartano oli Leo Tolstoin koti, jossa hän syntyi, eli ja kirjoitti tärkeimmät teoksensa. Kartanossa oli Tolstoin henkilökohtaisia tavaroita. Sisään päästettiin 15 henkilöä kerrallaan. Vielä ennen paluuta hotelliin tutustuttiin Grumantin vapaa-aikakeskuksen samovaarimuseoon.

Maanantaiaamuna heitettiin hyvästit Tulan kaupungille ja lähdettiin Moskovaan, jossa söimme lounaan ja sen jälkeen oli kiertoajelu. Vierailtiin valkoisessa kultakupolisessa Kristus Vapahtajan kirkossa ja Novodevitsin luostarissa. Ryhmämme majapaikka 23-kerroksinen Azimut Smolenskaja hotelli oli keskustassa Arbat-kadun päässä. Osa ryhmäläisistä kiirehti Carmen-oopperaan, muilla oli tilaisuus lähteä kaupungille.

Tiistaina oli ohjelmassa Tretjakovin galleria. Sieltä käveltiin Lukkosillan kautta Punaiselle torille. Lounaan jälkeen mentiin Kremliin. Siellä nähtiin Tsaarin kanuuna, valtava Tsaarin kello, Iivana Suuren 80-metrinen kellotorni. Vierailtiin Uspenskin eli Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen katedraalissa. Muut kirkot, Fasettitalo ja Venäjän presidentin virkapaikka nähtiin myös, kun kuljettiin ohi. Viimeisenä kohteena Kremlissä oli asehuone, jossa on näytteillä vanhoja aseita, haarniskoja, vaunuja, kruununjalokiviä, kulta- ja hopeaesineitä, juhlapukuja, tsaarien saamia lahjoja ym. Kremlin alueella ja varsinkin asehuoneessa olisi mielellään viivytty pitempäänkin, mutta aika loppui. Piti kiiruhtaa keskustan kautta junalle ja kotimatkalle.

Matkan ohjelma oli varsin tiivis ja matkalla tapahtuneiden sattumusten takia aikataulussa pysyminen toi omat haasteensa. Moskovan ruuhkat tuli myös koettua. Matka oli onnistunut.

Teksti ja kuvat: Soili Mänttäri ja Raija Lerkki

Matkakertomus on julkaistu aiemmin aikuisopiston vuosikertomuksessa 2018.