”IHANAA, kun opettaja järkkää meille tehtäviä! Smack!”

16.06.2020

Poimintoja kielten opiskelijoiden kokemuksista kevään etäopetuksesta

Maaliskuussa 2020 yksi ryhmistäni opiskeli yhdessä kurssikaverien kanssa hyväntuulisissa tunnelmissa omassa tutussa luokkahuoneessa, – tällä kertaa terveyteen ja sairastamiseen liittyvää kappaletta 5, jossa varoiteltiin vilustunutta ystävää siitä, että liikkeellä on vaarallinen virus ja keskusteltiin Cafe Koronasta – kunnes yhtäkkiä tämä leppoisa kielen opiskelun aihe muuttuikin arvaamatta ikävän ajankohtaiseksi.

Lähiopetuksen keskeytyessä koronapandemian vuoksi me kaikki jouduimme yllättäen uuden tilanteen eteen. Jokaisen meistä, niin opiskelijoiden kuin opettajien, piti tehdä oman tilanteensa mukaan nopeasti päätös, oliko niin äkkiä ja sellaisella hetkellä aikaa, mahdollisuuksia, voimavaroja, taitoja tai välineitä etäopetukseen ja etäopiskeluun. Ja mitkä olisivat ne siltä samalta istumalta ilman valmistautumisaikaa mahdollisimman monen helposti käyttöön otettavat ja opettavan kurssin kannalta mielekkäimmät välineet. Osalla kursseista tehtiin itsenäisesti opettajan antamia tehtäviä, osalla oli reaaliaikaisia tunteja esimerkiksi Zoomin kautta ja osalla sekä reaaliaikaista opetusta että kirjallisia tehtäviä.

Miten opiskelu verkossa sujui?

Hämmästyttävää oli se, miten moni löysi itsestään voimavaroja ja kekseliäisyyttä tuollaisella poikkeuksellisella hetkellä opetella ja kokeilla rohkeasti jotain täysin uutta. Siksi vielä ennen kesänviettoon lähtöä tekee mieli hieman koota yhteen kevään oppeja ja eri kielten opiskelijoiden kokemuksia siitä, miten etäopiskelu onnistui - ja voiko kieliä edes oppia etänä?

”Etäopetus oli yllättävän toimiva ratkaisu. En ollut aikaisemmin osallistunut etäopetukseen ja etäkokouksiinkin työpaikalla vain satunnaisesti. Keskustelukurssin etäopetus toimi lähes yhtä hyvin kuin lähiopetuskin. Olen positiivisesti yllättynyt asiasta. Kiitos, että loput kurssikerrat järjestettiin etäopetuksena!”

”Mielelläni jatkan etäopetuksena! Kiitos tästä mahdollisuudesta. Näihin tehtäviin syventyessä korona-ajatuksetkin unohtuvat.”

”Näitä on kiva tehdä, tahdon lisää! Vaikka tykkään opiskella yksinkin, viikoittaiset tunnit ovat piristysruiskeita, ja niin vaikuttaa näköjään nämä etätunnitkin. IHANAA, kun opettaja järkkää meille tehtäviä! Smack!”

”Opiskelu näin etänä on mielenkiintoista. Olen pitänyt siitä. Toki kaipaan lähitunteja, sillä puhuminen linnuille on hieman yksipuolista. Hyödyin varmasti kaikista tehtävistä, mutta pidin ehkä eniten käännöksistä.”

”Etäopetus onnistui hyvin. Piti tutustua aineistoon perusteellisesti. Oli haastavampaa kuin olisi oppitunneilla ollut.”

”Etäopiskelun koin myönteisenä. Kaikki aika on käytettävissä oman tarpeen mukaan. Lähiopetuksessa on seurattava opetusta eikä voi jäädä pohtimaan jotain yksittäistä asiaa. Tietysti lähiopetuksessa on omat hyvät puolensa. Kaikki tehtävät olivat mielenkiintoisia, niitä oli mukavaa tehdä, ehkä käännöstehtävät olivat kiinnostavimmat.”

”Todella hyvin onnistui. Hyvin opin. Siinä keskittyy melkein paremmin kuin lähiopetuksessa.”

”Läksyjä oli paljon, mutta itseopiskelu onnistui hyvin, kun tiesi, että opettaja antaa palautetta.”

” Tehtäviä ei mielestäni ole ollut liikaa. Olen tehnyt niitä joka kerta monena päivänä peräkkäin enkä osaa sanoa paljonko niihin on mennyt aikaa. Etäopiskelu on ollut hyödyllistä ja tehtäviin vastaaminen on ”helpompaa” kuin tunnilla, koska vastaukseen voi käyttää enemmän aikaa ja katsoa kieliopista apua, sanakirjaa, jne.”

”Etäopetus onnistui hyvin. Opin myöskin etäopetuksen kautta :)”

”Itse opetustilanne etäopetuksessa onnistui hyvin ja koen oppineeni ihan samalla tavalla kuin luokkahuoneopetuksessakin.”

”Etäopetuksen mahdollisuus oli todella hyvä idea. Samalla tavalla saatiin opetusta kuin luokkahuoneessakin eli hyvin onnistui :)”

”Mielestäni etäopetuksessa tsemppaa kirjoittamisessa enemmän saadakseen vastaukset oikein ja oikein kirjoitetuksi.”

”Onnistui erittäin hyvin, melkein paremmin kuin itse tunnilla, kun sai käydä asioita omaan tahtiin läpi. Kielioppiasiat sai kirjotettua rauhassa ylös ja tehtävien ratkaisut sai tarkastettua nopeammin, mitä tunnilla.”

”Etäopetus sujui hyvin, joten ideana ehdottaisin mahdollisuutta järjestää myös tulevia kursseja etäopetuksena. Tällöin pääsisi osallistumaan opetukseen, vaikka muuten ei tiettynä tuntina ehtisi paikan päälle.”

”Tällainen etäkurssi sopisi ainakin minulle kesäkurssiksi ja ehkä varsinaisen kurssin oheen.”

” Etäopetus onnistui hyvin. Sain netissä paljon tehtäviä, palautusmahdollisuuden ja vielä kaiken korjattuna takaisin rakentavan palautteen kera. Intensiivinen ja hedelmällinen etäopetusjakso.”

”Aikuisopistolla voisi ylipäätään olla etäkursseja, myös kielen opiskelu sujui Zoomin kautta oikein hyvin, kun alkuun päästiin.”

” Opettaja näki paljon vaivaa ja opetus oli mielestäni hyvin järjestetty. Lähinnä oli itsestä kiinni, että ei ehkä tullut hyödynnettyä niin hyvin mitä olisi voinut. Tavallaan oli helppoa, kun ei tarvinnut matkustaa opistotalolle. Puolensa ja puolensa!”

Yksin vai yhdessä?

Kuitenkin aivan erityisesti kursseilla, joilla opiskelu tapahtui ainoastaan kirjallisten tehtävien kautta, ryhmän ja kurssikaverien merkitys osana oppimisprosessia nousi ymmärrettävästi kiistattomaan arvoonsa, mutta huomattiin myös ainakin väliaikaisen itsenäisen työskentelyn hyödyt:

”On ollut tehokasta, mutta silti yhdessä oli kivampaa. Kurssilla oli mukavia ihmisiä ja opettajan ansiosta hyvä tunnelma. Pedagogien mukaan se on oppimisen kannalta ratkaisevaa.”

”Haluan tulla syksyllä oppimaan näitä juttuja yhdessä. Ryhmä on minusta tosi hieno ja kiva.”

”Lähiopetus on itselleni kaikkein hyödyllisintä ja lisäksi se on mukavaa. Ryhmässä on ns. oppimisen iloa. Etätyöskentelyssä koin ne harjoitukset mukavimpina, missä voi tarkistaa oman suorituksen välittömästi.”

”Koin etäopiskelun ihan toimivana ja mielenkiintoisena. Tosin viime aikoina on jo kaivannut lähiopetusta. Voi olla, että jossain määrin voi etäopetusta olla jatkossakin. Luulen, että etäopetus on toiminut, koska tunnemme jo toisemme lähiopetuksen kautta. Sen vuoksi on ollut helpompi viestitellä.”

”Tämä oli kyllä hyvin opettavainen jakso opiskelussa. Jopa siten, että ymmärrän paremmin lapsenlastani, joka puurtaa päivästä toiseen etätehtäviä. Se ei ole kovin helppoa. Työtä on tehtävä yksin eikä voi kysyä tai neuvotella toisten kanssa. Keveys ja hauskuus jää pois. Tässä huomaa, kuinka iso merkitys on kokoontumisella yhteen. Mutta etuna oli tuo, että tulee paneuduttua miettimään kielioppiasioita, on kirjoitettava kahteen kertaan, luettava ja kuunneltava moneen kertaan, jos haluaa saada selvyyttä jne. Se on hidasta. Minusta kaikki tehtävämuodot olivat tarpeellisia. Vaihtelua oli riittävästi. Ja vaikeutta ainakin minulle. Tykkään pähkäillä tekstin ja kuullun ymmärtämisen kanssa.”

”Tässä olen huomannut mikä omassa työskentelyssä on hyvää ja mikä huonoa oppimisen kannalta. En ole kyllin arvostanut kirjoittamista vihkoon. Nyt kun kirjoitetaan tähän, joutuu miettimään tarkemmin, miten asia oikein on.”

Lisämateriaalia löytyi verkosta

Sen lisäksi, että koettiin, että kirjallisia taitoja ja nettiharjoituksia käyttävillä kursseilla tuli huolellisemmin paneuduttua opiskeltaviin asioihin, myös netissä olevat materiaalit ja sivustot tulivat tutuiksi. Ja opettajan antamien tehtävien lisäksi moni alkoi myös itsenäisesti enemmän surffailla netissä ja tutustua sieltä löytyviin sivustoihin:

”Kun tehtäviä rupeaa tekemään, niihin kyllä helposti uppoutuu pitemmäksikin ajaksi. Kiva, että opettaja on antanut linkkejä netissä oleviin harjoituksiin ja ohjelmiin. Niitä on mielenkiintoista tehdä ja seurata, mukavan vaihtelevaa!”

”Myös linkit eri sivustoihin ovat tarpeellisia”.

”On ollut ihan mahtavaa saada opettajalta erilaisia linkkejä joka puolelle ja eri tarkoituksiin -

ei niitä ikinä yksinään löytäisi, vaikka kuinka surffaisi.”

”Opin, että venäjän opiskeluun löytyy monenlaista apua useasta lähteestä: YouTube, nettikursseja, nettisanakirjoja jne.”

Opeteltiin kirjoittamaan vierasta kieltä koneella

Kielissä, joissa on käytössä joku muu kuin latinalainen kirjaimisto, etäopiskelun etuna oli se, että viimeistään nyt tuli tutustuttua opiskeltavan kielen aakkoston näppäimistöön ja opeteltua kirjoittamaan sitä myös tietokoneella:

”Opettelin nyt ensimmäistä kertaa kirjoittamaan venäjää tietokoneella.”

Tekniikkakin tuli tutuksi

Osa iloitsi myös muiden asioiden oppimisesta varsinaisen opiskeltavan asian lisäksi:

”Etäopetus onnistui erittäin hyvin pienen alkukankeuden jälkeen. Opin ainakin etäopetusvälineiden käyttöä. Muutoin opettaja hoiti kielen opetuksen erittäin hyvin ja perusteellisesti.”

”Hyvin onnistui. Opin saksaa ja uutta tekniikkaa. Toivon, että myös syksyllä voi etäopetus osittain jatkua.”

Tekniikka onkin etäopetuksessa ymmärrettävästi jännittävä juttu. Sitä voi oppia käyttämään, mutta silti se aina hieman elää omaa elämäänsä:

”Alussa oli pieniä teknisiä haasteita, mutta niistä päästiin nopeasti yli.”

”Ensi alkuun pelkäsin, että tekniikan hallitseminen osoittautuu ylivoimaiseksi, mutta kiitos erittäin selkeiden ja tarpeellisten ohjeiden ansiosta pelkoni osoittautui turhaksi.”

”Etäopetus onnistui aivan yhtä hyvin kuin paikan päällä opetuskin, kunhan välineet saatiin oikein käyttöön. Näissä oli ymmärrettävästi aluksi tahmeutta.”

”Pari ensimmäistä kertaa menivät tekniikkaa harjoitellessa. Sen jälkeen oppiminen oli melkein kuin tavallisella tunnilla.”

”Kurssi sinänsä vastasi odotuksiani. Ongelman aiheutti tekniikka, vaikka olen kokenut Teamsin käyttäjä.”

”Onnistui hyvin, vaikka olikin aluksi jännittävää.”

Verkossa voit opiskella - missä sitten oletkin

Etäkursseilla ja luennoilla nyt loppukeväästä oli vantaalaisten lisäksi osallistujia myös muualta Suomesta. Kykenimme siis tarjoamaan mukavia oppimiselämyksiä ihmisille, joilla ei ole opistoa tai sopivaa kurssia lähietäisyydellä. Lisäksi mukana oli osallistujia Suomen rajojen ulkopuoleltakin, joten pystyimme ilahduttamaan myös ulkosuomalaisia – niitäkin, jotka elivät vielä meitäkin tiukemmissa poikkeustilaolosuhteissa.

Mikä oli parasta kurssilla?

Ja kun rohkeasti kokeilimme, ja ehkä kevään aikana myös totuimme etäopiskeluun, vastaukseksi siihen, mikä oli parasta kurssilla, nousivat etäkursseilla ja -luennoilla opettajan asiantuntemuksen ja kiinnostavan aiheen ohella myös mm. seuraavat asiat:

”Mikä oli kurssilla parasta? Tunnelma.”

”Kiva kokemus oli luento netissä näin.”

”Ei tarvinnut lähteä kotoa mihinkään. Mukava ja rento tunnelma. Asiansa osaava opettaja.”

”Aivan mahtava mahdollisuus. Tällaista lisää!”

Syksyllä tämä on mahdollista, sillä olemme lisänneet etä- ja monimuoto-opetuksen määrää. Etäopiskelua voi kokeilla myös lisänä lähikurssin rinnalla tai väliaikaisena kokeiluna – tuomaan lisäharjoitusta, vaihtelua työskentelytapoihin ja vahvistamaan eri kielen osa-alueita. Kurkkaa syksyn verkkokurssimme Ilmonetista!

Suurkiitokset kuluneesta lukuvuodesta ja arvokkaasta palautteestanne! Hyvää kesää kaikille!

Teksti: Vantaan aikuisopiston opiskelijoiden palautteista koonnut kielten suunnittelijaopettaja Kira Sidorov

Kuvat: Pixabay

Asiakaspalvelu

puh. 09 8392 4342, aikuisopisto@vantaa.fi

Asiakaspalvelu avoinna: ma–to klo 9–15 ja pe 9–14

Vantaan opistotalo, Lummetie 5

PL 4506

01030 Vantaan kaupunki

Vantaan opistotalon vahtimestari:
040 561 7125

Opiston taidekeskuksen vahtimestari:
043 827 1254

Myyringin vahtimestari:
043 825 0873

Seuraa meitä somessa!

FACEBOOK:
@vantaan.aikuisopisto

INSTAGRAM:
@vantaanaikuisopisto #vantaanaikuisopisto

Pisto-gallerian aukioloajat: ma 14-20, ti-to 10-20, pe 10-13, la 10-14 ja su silloin kun taidekeskuksessa on opetusta.

facebook instagram youtube