Ajankohtaista

ARVOISAT OPISKELIJAT


Aikuislukion viides jakso alkaa etäopetuksella. Toisin sanoen pidäthän huolen, että olet ilmoittautunut kurssille Wilmassa tai suoraan opettajalle ennen kurssin alkua sähköpostilla. Näin tieto kurssien suorittamisesta ja tapaamistavoista tavoittaa myös sinut. Tsemppiä lukuvuoden viimeiseen jaksoon, yhdessä selviämme kyllä näistä haasteellisista vaiheista.


Vinkkejä etäopiskelujaksolle

Aikuislukiot ovat siirtyneet etäopiskeluun. Etäopiskeluun siirtymisen lisäksi on käytössä myös monia muita toimia, jotka vaikuttavat arkeen.

Reagoimme kaikki erilaisiin muutostilanteisiin yksilöllisesti. Nämä muutokset arjessa saattavat luonnollisesti herättää monenlaisia hankalia ja ristiriitaisiakin tunteita; voi olla tyytyväinen siitä, että saa olla enemmän kotona ja silti tilanne voi myös herättää huolta. Voi myös olla, ettei ole muutoksista kovin huolissaan, mikä myös on täysin luonnollista. Kaikenlaiset muutokset arjessa vaativat usein jonkinlaista sopeutumista uuteen rytmiin ja myös uudenlaiset tavat opiskella vaativat totuttelua. On hyvä muistaa, että opettajat ovat myös tukemassa opiskelijoita oppimisessa, vaikka ovatkin etänä. Kannatta pyytää apua opettajalta, jos jotain ei ymmärrä tai jokin on epäselvää. Myös opettajat opettelevat uusia toimintatapoja.

Koronaviruksen mahdollisesti herättämät epävarmuuden tunteet ovat hyvin luonnollisia. Epävarmuus tuntuu vaikealta, mutta sen kanssa voi oppia tulemaan toimeen. Kestämme yllättävän vaikeita tunteita. Joillakin faktojen saaminen tilanteesta helpottaa oloa. Joskus kuitenkin jatkuva uutisten ja informaation seuraaminen voi lisätä ahdistusta. Silloin kannatta miettiä, minkä verran uutisia ja muuta informaatiota haluaa seurata. Omaa epävarmuuden tunnetta voi helpottaa konkreettinen muiden auttaminen, kuten soitto karanteenissa oleville isovanhemmille tai kaverin auttaminen vaikeissa koulutehtävissä.

Osa kokee tässä tilanteessa raskaaksi kotona olemisen. Tylsyyden tunne voi laskea mielialaa, ja kotona saattaa olla paljon aikaa murehtimisille. Onkin hyvä, että teemme sopivissa määrin ajatuksiamme toisaalle vieviä asioita, kuten katsomme ohjelmia tai pelaamme. Kuitenkin hyvinvoinnin kannalta on tärkeää pitää yllä säännöllistä päivärytmiä ja tehdä välillä muutakin. Kotiin ei tarvitse lukittautua, vaan kodin ulkopuolella kannattaa esimerkiksi ulkoilla ja tavata kaveria viranomaisohjeiden sallimissa rajoissa. Kavereiden kanssa kannattaa olla paljon yhteydessä esimerkiksi somessa ja jakaa vinkkejä kivasta tekemisestä. Usein uusi vaikea tilanne tuntuu aluksi kaikista ahdistavimmalta, ja totumme siihen pikkuhiljaa.

Mikäli kaipaat tilanteessa lisää tukea:

• Voit olla yhteydessä aikuislukion psykologiin wilmaviestillä tai puhelimitse

• Martinlaakson toimipiste: Jenny Uusikivi, p. 043 826 7545

• Tikkurilan toimipiste: Johanna Saariluoma p. 043 825 9707

• Tutustu Mielenterveystalon vinkkeihin aiheesta https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/koronavirukseen_liittyva_huolen_ja_epavarmuuden_sietaminen/Pages/default.aspx

• Vantaalla voit saada tukea chatissa https://normaali.fi/

Pidetään huoli itsestämme ja toisistamme. Olemme seuraavat viikot ehkä erillämme, mutta emme yksin!

Muistilista vinkeistä:

• Pyydä tarvittaessa apua opiskeluun ja muista pitää taukoja

• Rajoita uutisten seuraamista, mikäli huomaat sen lisäävän ahdistuksen tunnetta

• Muista tehdä myös mukavia asioita

• Konkreettisten tekojen tekeminen muiden auttamiseksi usein helpottaa omaakin oloa

• Pidä huoli tutusta päivä- ja unirytmistä

• Ole yhteydessä kavereihin ja muista myös ulkoilla huomioiden viranomaisten ohjeistukset

• Muista että hankalatkin tunteet ovat sallittuja ja helpottavat ajan kuluessa

Terveisin,

opiskeluhuollon yksikön psykologit

facebook