Äidinkieli

Kirjallisuushistorian polku

Kirjallisuushistorian polulla voit tutustua äidinkielen ja kirjallisuuden neljännen kurssin (päivälukion ÄI5) asioihin Second Life’issa. Etälukion eAI4-kurssilla käsitellään länsimaista kirjallisuudenhistoriaa, eri aika- ja tyylikausien piirteitä ja opetellaan tekstien analysoimista.

Sotunki-saaren ympäri kulkee punatiilinen polku, joka vie kulkijansa länsimaisen kirjallisuudenhistorian läpi. Polulla on kahdeksan eri tietopistettä, jossa on teoriaa ja tehtäviä aina kyseisestä aika- tai tyylikaudesta. Kirjallisuuden polun tietopisteet ovat:

  • antiikki (Olympos)
  • keskiaika (taverna)
  • renessanssi (Kesäyön keijuluola)
  • valistus (Robinson Crusoen autiosaari)
  • romantiikka (hautausmaa & krypta)
  • realismi (köyhä torppa)
  • modernismi (majakka)
  • postmodernismi (hobitin kolo & kirjatalo)

Tietopisteillä tehtävät saa klikkaamalla omenaa. Vastaukset kirjoitetaan samalle notecardille, jossa kysymyksetkin ovat, ja lopuksi työ tallennetaan ja palautetaan punaiseen postilaatikkoon. Sitten opiskelija onkin valmis siirtymään seuraavalle tietopisteelle.

Tietopisteet on rakennettu niin, että opiskelija muistaisi mahdollisimman paljon tyylikausista ihan vain katsomalla ympärilleen. Mukana on myös seikkailun makua: tietopisteet pitää löytää kulkemalla polkua pitkin ja samalla tulee tutustuneeksi kauniiseen ja värikkääseen Sotunki-saareen.

Etälukiolaiset ovat pääosin aikuisia, joilla on työt, kotityöt ja lapset, joten kirjallisuushistorian polulle pitää voida lähteä juuri siihen aikaan, kun opiskelijalla on aikaa opintoihin. Polku onkin rakennettu toimimaan ilman opettajan läsnäoloa: opiskelija voi käydä polulla vaikka yöllä tekemässä tehtäviä ja tietopisteitä voi käydä niin monta kerrallaan kuin haluaa. Polulle voi aina palata, ja polulta kerätyt tiedot jäävät opiskelijan inventoryyn, matkalaukkuun, josta ne voi kaivella myöhemminkin esiin.

Tervetuloa opiskelemaan kirjallisuudenhistoriaa!

Voit ladata kirjallisuushistorian polkua koskevat raportit alla olevista linkeistä.

1. Artikkeli propaganda-aihion luomisesta ja opetuskokeilusta (syksy 2013)

2. Raportti kirjallisuushistorian polun jatkokokeiluista. (Kevät 2013)

3. Raportti Olympoksen ideoimisesta, kirjallisuushistorian polun viimeistelyistä ja polulla järjestetyistä opetuskokeiluista. (kevät 2012)

4. Raportti virtuaalisen kirjallisuushistorian polun luomisesta ja ensimmäisistä opetuskokeiluista (kevät 2010)

5. An article by Heidi Heikkilä: Teleport your avatar to the literature pathway: a new way of teaching the history of literature in Second Life (2011)

SOTUNGIN ETÄLUKIO

Sotungintie 19

01200 VANTAA






facebook youtube