Simonkylän koulu
- Osoite
Koivukyläntie 52
01350Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4502, 01030 Vantaan kaupunki
- Puhelin
- +358 40 573 4311 (pvm/mpm)
Yhteystiedot
Esittely
Koulussa työskentelee oppilashuollon henkilökuntaa, joiden tehtävänä on tukea sekä kouluyhteisön että oppilaan hyvinvointia. YHR on yhteisöllisen hyvinvointityön ryhmä, johon kuuluu rehtorin tai apulaisrehtorin lisäksi kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja, koulupsykologi ja koulukuraattori. YHR seuraa vuosittain esim. luokkien ilmapiiriä luokkakohtaisten kyselyjen avulla.
Jos oppilas tarvitsee yksilöllistä tukea, perustetaan monialainen asiantuntijaryhmä, jossa on mukana aina myös oppilaan huoltaja. Tämän ryhmän toiminta on aina luottamuksellista ja yhteistyö huoltajien kanssa on ensiarvoisen tärkeää. Ryhmässä on mukana myös oppilashuollon henkilökuntaa tarpeen mukaan.
Koulussa tehdään vuosittain oppilashuollon suunnitelma ja sen toteutumista arvioidaan lukuvuoden lopussa. Arvioinnin yhteydessä on kuullaan myös oppilaita ja huoltajia toiminnan kehittämiseksi.
Yhteyden oppilashuollon henkilökuntaan saat helposti Wilman kautta, mutta myös puhelimitse.
Simonkylän koulun kouluterveydenhuolto hyvinvointialueen sivuilla
Iltapäivätoiminta
Kouluissa järjestetään maksullista aamu- ja iltapäivätoimintaa 1.-2. vuosiluokan oppilaille sekä sitä ylempien vuosiluokkien oppilaille, joilla on erityisen tuen päätös. Iltapäivätoimintaan haetaan sähköisesti keväisin.
Iltapäivätoiminta on ohjattua vapaa-ajan toimintaa, jossa lapsilla on mahdollisuus leikkiä, tehdä läksyjä ja osallistua erilaiseen toimintaan. Iltapäivätoiminta tapahtuu sekä sisä- että ulkotiloissa. Toimintaa järjestetään päivittäin kouluissa tai niiden lähellä olevissa tiloissa koulupäivän päätyttyä. Iltapäivätoimintaa järjestävät yksityiset tahot, järjestöt ja seurakunta. Kerhotoimintaa järjestetään kouluissa yleensä koulupäivän jälkeen. Kerhotoiminnan tavoitteena on mm. mielekäs vapaa-ajan toiminta, lasten ja nuorten kasvun tukeminen ja syrjäytymisen ehkäisy.
Kehitysvammaisten päivä- ja lomatoiminta
Päivätoiminta ja loma-ajan toimintaa järjestetään yhteistyössä vammaispalveluiden kanssa. Päivä- ja lomatoimintaa haetaan vammaispalveluista.
Kehitysvammaisille vammaisopetuksen ryhmissä opiskeleville oppilaille järjestetään päivätoimintaa koulun opetuspäivinä klo 7.15-16.15, ei kuitenkaan lukuvuoden ensimmäisenä päivänä tai päättäjäispäivänä. Päivätoimintaa toteuttavat koulussa oppilashoitajat ja koulunkäyntiavustajat ja toiminnassa huomioidaan kalenterivuoden tapahtumat ja vuodenajat. Jokainen lapsi osallistuu toimintaan oman ikänsä, kehitystasonsa ja yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Toiminnassa on päivittäin sekä yhteistä että yksilöllistä tekemistä.
Lukuvuonna 2019-2020 päivätoimintaa järjestetään seuraavissa kouluissa
- Jokiniemen koulu
- Koivukylän koulu
- Länsimäen koulu
- Martinlaakson koulu
- Rekolanmäen koulu
- Uomarinteen koulu
- Viertolan koulu
Loma-ajan hoitoa järjestetään Vantaalla keskitetysti muutamalla koululla syyslomalla maanantaista keskiviikkoon, uudenvuoden ja loppiaisen välillä, talvilomalla sekä kesä- ja elokuun aikana. Lomatoiminnasta peritään retki- ja tarvikemaksu. Hakulomakkeen lomatoimintaan saa omalta koululta.
Huoltaja ilmoittaa lapsen sairastumisesta mahdollisimman pian koululle Wilman kautta. Mikäli lapsi ei ilmesty kouluun lukujärjestyksen mukaisesti, eikä huoltaja ole ilmoittanut poissaolosta, koululta ollaan yhteydessä huoltajiin tilanteen selvittämiseksi.
Lomamatkat suositellaan suunniteltavaksi koulun loma-aikoihin. Mikäli se ei ole mahdollista, huoltajien tulee tehdä loma-anomus kohdassa hakemukset ja päätökset. Huoltajat ovat myös vastuussa opiskelusta anotun loman aikana.
Etukäteen tiedettyyn poissaoloon tulee huoltajan pyytää lupa: enintään koulupäivän mittaiseen poissaoloon suullinen lupa, sitä pidempiin kirjallinen. Enintään kolmen päivän luvan myöntää luokanvalvoja, pidemmän rehtori.
Jos sairastut koulupäivän aikana, käy tarvittaessa terveydenhoitajan luona. Luvan koulusta poistumiseen saat luokanvalvojalta, toiselta opettajalta tai terveydenhoitajalta. Jos olet poissa oppitunnilta, selvitä läksyt ja tunnilla käsitellyt asiat.
Perusopetuslaissa huoltaja velvoitetaan ilmoittamaan lapsen poissaolosta ensimmäisenä päivänä. Jos oppilas on ollut poissa eikä kotoa ole tullut ilmoitusta, luokanvalvoja ottaa yhteyttä kotiin.
Ajankohtaista
Ohjeistus vanhemmille yhteishakuun 2024 avautuu uuteen ikkunaan, linkittää toiselle verkkosivustolle
Simonkylän koulun vanhempainillassa esitetty info
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Henkilökunta
Opettajat tavoittaa sähköpostitse osoitteella etunimi.sukunimi@eduvantaa.fi. Poikkeuksena ovat rehtori Tommi Jokinen, apulaisrehtori Janne Asplund, vararehtori Eija Hirvinen sekä opinto-ohjaajat, joiden sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Lisätietoja saa kansliasta, p. 040 573 4311.
Jos toisin ei ole sovittu, opettajat vastaavat työnumeroihin vain virka-aikoina.
Nimi |
Lyhenne |
Sijainen |
Opetusaine |
Luokanvalvoja |
Puhelinnumero |
Aistrich Helena | HAI | historia, yhteiskuntaoppi | 7F | 040 709 6225 | |
Andersson Kirsi | KAN | kuvataide | |||
Asplund Janne | JAS | apulaisrehtori | 7H | ||
Avonius Suvi | SAV | laaja-alainen erityisopettaja | |||
Beljajev Jevgeni | JBE | englanti | 8E | ||
Dimitriadis Maria | MADI | ruotsi, espanja | 9D | ||
Fransila Harriet | HFR | suomen kieli ja kirjallisuus | |||
Haaparanta Janne | JHA | matematiikka, fysiikka ja kemia | 8D | ||
Hannila Antti | ANHA | biologia ja maantieto | 9F | ||
Heikkilä Hannu | HHEI | oppilaanohjaus |
040 7096716 |
||
Heikkinen Heidi | HHE | käsityö ja kotitalous | 7E | ||
Helin Erja | EHE | ruotsi, saksa | 8F | ||
Hirvinen Eija | EHI | vararehtori, matematiikka, kemia, fysiikka | |||
Jalava-Laakso Henna | HJA | erityisopettaja | |||
Janhunen Lotta | LJA | oppilaanohjaus | 040 7098109 | ||
Jokinen Salla | SJO | uskonto | |||
Jokinen Tommi | TJO | rehtori | |||
Katila Tuomas | TUKA | liikunta | 9E | ||
Kohtanen Piipa | SKO | laaja-alainen erityisopettaja | |||
Kuusela Markus | MKU | laaja-alainen erityisopettaja | |||
Kysenius Mia | MKY | laaja-alainen erityisopettaja | |||
Kärkkäinen Heli | HKÄ | ruotsi, suomi toisena kielenä | 8H | ||
Laitinen Leena | LLA | musiikki | 040 7098413 | ||
Lindberg Henni | HLI | ruotsi | 7C | ||
Liukkonen Jaakko | JLIU | luokanopettaja | 7I | ||
Löfhjelm Jonna | JLOF | terveystieto | 7D | ||
Morander Marjo | MMO | matematiikka, tietotekniikka | |||
Niemelä Hannu | HNI | matematiikka, kemia, fysiikka | |||
Nissilä Aleksandra | ATE | kotitalous | |||
Pahkamäki Marjut | MPA | matematiikka, kemia, fysiikka | 9C | ||
Pallonen Hannu | HPA | luokanopettaja | 6C | ||
Partanen Juha | JPR | jopo-luokka | 7.-9. JOPO | 0400 602 997 | |
Pasanen Jussi | JPA | englanti | 8I | ||
Pehkonen Susanna | SPE | kemia, fysiikka, matematiikka | 9G | ||
Pellinen Sari | SPE | luokanopettaja, laaja-alainen erityisopettaja | 040 7497375 | ||
Pulli Tarja | TPU | erityisluokanopettaja | 6-7 pienryhmä | ||
Pursiainen Anna | APU | luokanopettaja | 6D | 040 5201950 | |
Pöör Ülle | ÜPÖ | luokanopettaja | 6B | ||
Rajaniemi Essi | ERA | käsityö | 9F | ||
Rimpiläinen Sini | SRI | suomen kieli ja kirjallisuus | |||
Rintala Riina | RIRI | englanti | 8G | ||
Rossi Sebastian | SRO | biologia, maantieto | 7A | ||
Rämö Touko | TRÄ | oppilaanohjaus (TEPPO) | |||
Salminen Hilja | HSA | suomen kieli ja kirjallisuus | 7G | ||
Sarkonen Jutta | JSA | matematiikka, fysiikka, kemia | |||
Silen Mari | MSI | suomen kieli ja kirjallisuus, ilmaisutaito | 9H | ||
Soininen Kirsi | KSO | matematiikka | 8C | ||
Ståhl-Kuisma Jaana | JST | luokanpettaja, suomen kieli ja kirjallisuus | 6A | ||
Sundström Kalle | KSU | erityisluokanopettaja | 9J | ||
Sundqvist Jenni | JENS | suomenkieli ja kirjallisuus | |||
Sävy Arttu | ASÄ | erityisluokanopettaja | 9I | ||
Tilli Sami | STI | erityisluokanopettaja | 7J | ||
Tisler Aime | AITI | Luokanopettaja | 6E | ||
Tolppanen Ossi | OTO | matematiikka | 7B | ||
Tähtinen Minni | MTÄ | kotitalous | 8B | ||
Uusitalo Tommi | TUU | laaja-alainen erityisopettaja | |||
Uutela Maria | MUU | liikunta | |||
Valtiala Paavo | PVA | käsityö | 9A | ||
Vesanen Jenni | kuvataide | ||||
Vitikainen Saku | SVI | historia, yhteiskuntaoppi | 9B | ||
Zogiani Sevdije | matematiikka |
Oppilashuolto
Kuraattori
Pia Lindgren
puh. 040 722 1439
pia.lindgren@vakehyva.fi
Laura Mäntynen (torstaisin)
puh. 040 722 1438
laura.mantynen@vakehyva.fi
Terveydenhoitaja
Fanni Mehtomaa
puh. 050 3121951
Paikalla ma, ti ja pe (avoin vastaanotto klo 12:00 - 12:30; muut ajat varattu terveystarkastuksille)
Koululääkäri (23.8. alkaen)
Mari Vuornos
Paikalla joka toinen keskiviikko
Järjetyssäännöt
Simonkylän koulun järjestyssäännöt
Meillä reilut säännöt siksi on, että kaikilla hyvä olla on. Jos melu aina pauhaa, ei ole meillä rauhaa. Muista niksi tämä, ja säännöt ovat nämä;
1. Vaikka vapautta saakin haukata, ei voi koulun alueelta pois laukata.
2. Purkkaa voi välitunnilla ahtaa poskiin, kunhan se ennen tuntia lentää roskiin.
3. Omasta suustasi huoli kanna ja muille työrauha anna.
4. Älä puhelinta tunnilla käytä, vaan pääsi tiedolla täytä.
5. Voit välitunnilla terveellisen välipalan syödä, kunhan muistat roskat roskakoriin lyödä.
6. Välitunnilla saa olla fantsua, kunhan muistaa muitakin funtsia.
7. Sääntöjä ei voi unohtaa ja talloa, joten kentällä pelataan pelejä ja palloa.
8. Kun on ulkona märkä keli tai asteita nolla, jätä ulkovaatteet naulakkoon, niin
on kaikilla mukava olla.
9. Ethän väkivaltaa käytä, on se päätös järkeen käypä.
10.Kun asiallista kieltä käyttää, niin hyvän kuvan muille näyttää.
11.Energiajuomat ja limut tarkoittaa silkkaa tyhmyyden palvontaa. Niitä et saa koulussa juoda, vaan voit opeille kivan mielen tuoda.
12.On kaikilla mukava olla kyllä, joten pidä yleistä siisteyttä yllä.
13.Tupakka tappaa ja nuuska nujertaa, älä näitä siis käytä.
1. JÄRJESTYSSÄÄNTÖJEN TAUSTA
Simonkylän koulu tukee oppilaan valmiuksia kehittyä ja kasvaa vastuuntuntoiseksi, hyvin käyttäytyväksi, elämään myönteisesti suhtautuvaksi, itseään ja toisia arvosta- vaksi ja oppivaksi ihmiseksi.
2. KOULUALUE JA KOULUNKÄYNTIIN LIITTYVÄT TILAISUUDET
Koulun alueena pidetään koulun sisätiloja, koulun ulkopuolisia opetustiloja, pihoja, kulkuneuvojen paikoitus- ja säilytysalueita sekä urheiluun tarkoitettuja ulkoalueita. Oppilaan tulee pysyä koulualueella koulupäivän ajan. Koulumatkat eivät kuulu järjestyssääntöjen ja koulun valvontavastuun piiriin.
Rahan kerääminen ja kaupustelu sekä julisteiden kiinnittäminen koulun ilmoitustauluille on sallittu vain rehtorin luvalla. Koulun ulkopuolisten oleskelu koulun alueella vaatii myös rehtorin luvan.
Koulun sääntöjä noudatetaan myös koulun järjestämissä tilaisuuksissa, joita ovat
- koulussa kouluaikana järjestettävät juhlat ja muut tilaisuudet
- koulussa kouluajan ulkopuolella järjestettävät juhlat, kerhot, opintoretket ja muut tilaisuudet
- koulun ulkopuolelle järjestettävät tutustumiskäynnit, kilpailut ja retket
- leirikoulut
3. PÄIVITTÄISEN TYÖSKENTELYN ERI TILANTEET
3.1. Yleistä
Opettajat, oppilaat ja muu henkilökunta yhdessä huolehtivat ja vastaavat koulun ja koulualueen turvallisuudesta, viihtyisyydestä ja siisteydestä. Kaikkien koulussa työskentelevien työtä tulee arvostaa.
- Anna kaikille koulussa työskenteleville työrauha.
- Noudata kaikkien henkilökuntaan kuuluvien ohjeita.
- Kohtele koulutovereitasi ja koulun henkilökuntaa ystävällisesti.
- Ilmoita henkisestä tai fyysisestä väkivallasta heti opettajalle, luokanvalvojalle tai rehtorille. Väkivalta on aina tuomittavaa.
- Pidä hyvää huolta koulun omaisuudesta. Ilmoita rikkoutuneesta esineestä heti kouluisännälle tai opettajalle. Jos vahingoitat koulun omaisuutta rikkomalla, töhrimällä tai muulla tavoin, olet velvollinen korvaamaan vahingon. Samoin joudut korvaamaan kadottamasi opiskeluvälineet.
- Älä tuo kouluun virvoitusjuomia, karkkia tai epäterveellisiä naposteltavia.
- Älä tupakoi koulupäivän aikana koulun alueella tai koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
- Älä tuo koulun alueelle päihteitä tai vaarallisia esineitä. Koulun järjestämissä tilaisuuksissa ei saa olla päihteiden vaikutuksen alaisena.
- Älä pelaa uhkapelejä
Sääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus ja siitä ilmoitetaan aina huoltajalle.
3.2. Luokkatilat ja oppitunnit
Tunnilla oppilas osallistuu opetukseen, noudattaa opettajan ohjeita, suorittaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyy asianmukaisesti. Jos hän häiritsee opetustilannetta, hänet ohjataan pois luokasta.
- Tule ajoissa oppitunnille. Myöhästymisistä seuraa rangaistus.
- Ota mukaasi tarvittavat opiskeluvälineet.
- Riisu päällysvaatteet ja päähine luokassa.
- Laita kännykkä ja muut laitteet taskuun tai laukkuun. Tarkista, että kännykkä on äänettömänä. Musiikkia saat kuunnella vain opettajan luvalla.
- Jos opettaja ei ole saapunut luokkaan 10 minuutin kuluessa, hae kansliasta lisäohjeet.
- Jos olet oppitunnin aikana oppilaanohjaajan terveydenhoitajan, hammaslääkärin, psykologin tai kuraattorin vastaanotolla, sovi siitä aina etukäteen opettajan kanssa. Pyydä käynnistäsi todistus opettajalle annettavaksi.
- Jos sattuu tapaturma, hae viipymättä aikuinen paikalle. Koulu ottaa aina yhteyttä kotiin ja oppilas täyttää koulutapaturmailmoituksen.
3.3. Muut tilat
- Älä heittele lumipalloja.
- Jätä polkupyörä tai muu kulkuneuvo lukittuna niille varatuille paikoille. Älä oleskele välituntien aikana autojen, mopojen tai pyörien paikoitusalueella.
- Pelaa jalkapalloa ja muita pallopelejä koulun kentällä.
- Älä rullaluistele, skeittaa tai potkulautaile koulun tiloissa.
Ruokalassa noudatetaan seuraavia sääntöjä:
- Jätä päällysvaatteet, päähineet ja reput ruokalan ulkopuolelle.
- Jonota rauhallisesti ja odota omaa vuoroa.
- Käyttäydy asiallisesti ja kohteliaasti.
- Vie käytetyt ruokailuvälineet ja ruoantähteet niille varatuille paikoille.
- Nauti kaikki, mitä aterialla tarjotaan, ruokalassa.
- Noudata ruokalan henkilökunnan ja opettajien ohjeita
Järjestyssääntöjen lisäksi noudatetaan yleisiä lakeja ja asetuksia sekä opetusviranomaisten antamia ohjeita. Nämä järjestyssäännöt astuvat voimaan 12.9.2013.
Liikunta- ja harrastusmahdollisuudet koululla
Harrastusten Vantaa
Harrastusten Vantaa tarjoaa vantaalaisille peruskoululaisille laadukkaita, mieluisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia oman koulun ja kodin läheisyydessä lasten ja nuorten toiveita kuunnellen. Toiminta on osa kansallista Harrastamisen Suomen mallia.
Simonkylän koulun koripallokenttä
Tikkurilan suuralueKoulun pihalla sijaitseva, valaistu, 15m x 28m koripalloalue kahdella koripallotelineellä, asfalttipinta, jossa maalatut rajaviivat.
Simonkylän koulun liikuntasali
Tikkurilan suuralueLiikuntasali on päivisin koulun omassa käytössä. Voit hakea käyttövuoroja kouluajan ulkopuoliseen käyttöön Timmi-tilavarausjärjestelmän kautta.
Simonkylän koulun luistelukenttä
Tikkurilan suuralueKoulun hiekkakentälle tehdään talvella luonnonjää, kun sääolosuhteet sen mahdollistavat. Ei pukutiloja.
Simonkylän koulun hiihtolatu 1,5km
Vantaalla on eritasoisia latuja, hiihdon opetteluun sopivista laduista vaativiin, kansainvälisen tason vaatimukset täyttäviin kilpalatuihin.
Yleistä Simonkylän koulusta
Meidän koulu
Simonkylän koulu on lukuvuonna 2022 - 2023 noin 800 oppilaan koulu, jossa toimivat luokka-asteet 5 - 9. Opettajia koulussamme on noin 60. Koulussamme on yhteensä 11 alaluokkaa sekä 31 yläluokkaa. Simonkylän koulu sijaitsee suuren, vehreän puistoalueen tuntumassa lähellä Tikkurilaa. Metsäluonnon läheisyyttä voidaan hyödyntää esimerkiksi biologian ja kuvataiteen oppitunneilla. Liikuntatunteja varten piha-alueella on suuri hiekkakenttä sekä monitoimiliikunta-alue. Lisäksi koulun välittömässä läheisyydessä on kaupungin ylläpitämä pururata kesällä ja hiihtolatu talvella, ja suunnistusta voidaan harrastaa lähes ympärivuotisesti. Hyvät liikenneyhteydet bussilla ja junalla takaavat koulumatkojen sujuvuuden.
Toiminta-ajatus
Simonkylän koulu tukee oppilaan valmiuksia kehittyä ja kasvaa vastuuntuntoiseksi, hyvin käyttäytyväksi, elämään myönteisesti suhtautuvaksi ja oppivaksi ihmiseksi. Pyrimme ohjaamaan oppilaita opiskelutaitojen kehittämisessä ja erilaisten elämäntilanteiden kohtaamisessa. Koulussamme kaikilla on oikeus työskennellä rauhassa ja turvallisessa ympäristössä. Simonkylän koulu antaa hyvät perusvalmiudet jatko-opintoihin. Olemme erikoistuneet vankan ja tavoitteellisen perusopetuksen antamiseen.
Opiskelu
Lukuvuoden opiskelu jakaantuu kahteen jaksoon. Molemmissa jaksoissa on oma lukujärjestyksensä, mikä tuo vaihtelua opiskelun arkeen. Oppilaiden opiskelu koostuu sekä yhteisistä että valinnaisista aineista. Valinnaisten aineiden tehtävänä on tukea ja täydentää perusopintoja sekä antaa oppilaalle itse tekemisen iloa ja onnistumisen elämyksiä asioissa, jotka häntä erityisesti kiinnostavat. Simonkylän koulun alaluokilla voi opiskella A2-kielenä ruotsin, saksan, ranskan ja espanjan kieltä ja yläluokilla A2-kielinä on tarjolla ruotsi, ranska ja saksa.
Erityisopetus
Koulussamme toimii neljä osa-aikaisen erityisopetuksen erityisopettajaa pienryhmäopettajina. He auttavat ja tukevat oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia tai jotka edistyvät hitaasti opinnoissaan. Meillä on myös Jopo-luokka. 1.8.2010 koulussamme aloitti myöskin valmistava ryhmä.
Liikkuva koulu
Vantaan Simonkylän koulussa hyödynnetään luovasti olemassa olevia liikuntavälineitä, materiaaleja ja kalusteita. Tuloksena ovat edulliset, ekologiset ja kulutusta kestävät toimintapisteet nopeasti valmiina.
Koulumme piha-alueet on suunniteltu lisäämään viihtyvyyttä ja oppilaiden liikunnallisuutta esimerkiksi kiipeilytelineiden ja pingispöytien avulla. Koulumme alueelta löytyy myös monitoimi- ja koripallokenttä.
Simppari somessa
Simonkylän koulu julkaisee oppilaiden kuvataiteessa tekemiä töitä, sekä koulun muuta toimintaa ja tapahtumia kahdelle Instagram-tilille
Opiskelu Simonkylän koulussa
Oppiaineet
Oppiaineet ja tuntijako
Peruskouluissa opiskellaan edelleen samoja tuttuja oppiaineita kuin aiemminkin, mutta joitakin aineita opiskellaan jo aiempaa nuorempina. Esimerkiksi fysiikkaa, kemiaa, kotitaloutta ja yhteiskuntaoppia opiskellaan nykyään myös alakoulussa.
Tuttujen oppiaineiden rinnalle ovat tulleet monialaiset oppimiskokonaisuudet, joiden tarkoituksena on yhdistää eri oppiaineita ja tukea oppilaan kykyä ymmärtää eri ilmiöiden yhteyksiä. Jokaisessa koulussa toteutetaan vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuoden aikana.
Opetuksesta vastaavat ensisijaisesti luokanopettajat ja aineenopettajat. Joissakin aineissa on myös kiertäviä opettajia, jotka voivat opettaa useassa koulussa useita eri ryhmiä. Tällaisia ovat oman äidinkielen opettajat ja pienryhmäisten uskontojen opettajat. Oppilaat saattavat käydä oman äidinkielen tai pienryhmäisen uskonnon tunneilla toisessa koulussa, mutta tavoitteena on, että opetus olisi aina mahdollisimman lähellä oppilaan kotia.
Suomi toisena kielenä
Jos oppilaan äidinkieli on muu kuin suomi, hän voi opiskella suomea toisena kielenä. Tätä kutsutaan nimellä S2. S2-oppimäärä on suomi äidinkielenä -oppimäärää suppeampi ja painottuu käytännön kielitaidon kehittymiseen. S2-opetus järjestetään muun opetuksen yhteydessä tai erillisinä S2-tunteina opettajan kanssa.
Valmistava opetus
Valmistavaa opetusta järjestetään, kun oppilas muuttaa Suomeen. Valmistavan opetuksen aikana harjoitellaan suomen kielen alkeita ja suomalaisen koulun arkea. Valmistava opetus järjestetään joko omassa ryhmässä tai tavallisessa luokassa, mikäli oppilaan kielitaito riittää. Valmistava opetus kestää vuoden, jonka jälkeen oppilas siirtyy perusopetuksen oppilaaksi.
1.8.2017 alkaen kaikki ekaluokkalaiset opiskelevat inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmissä. Poikkeustilanteessa opetus voidaan myös järjestää ekaluokkalaisen osalta valmistavan opetuksen ryhmässä.
Oma äidinkieli
Oman äidinkielen opetuksella tuetaan oppilaan ajattelua, kielitaitoa ja viestintää. Oman äidinkielen opetus luo osaltaan pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle ja vahvistaa oppilaan monikulttuurista identiteettiä. Opetus tukee myös muiden oppiaineiden opiskelua.
Vantaalla järjestetään oman äidinkielen tai ylläpitokielen opetusta noin 30 kielessä. Oman äidinkielen opetus on perusopetusta täydentävää opetusta oppilaan perustuntimäärän lisäksi, ja sitä pyritään antamaan kaksi tuntia viikossa.
Pienryhmäiset uskonnot
Vantaalla opetetaan valtiokirkkojen eli evankelisluterilaisen ja ortodoksisen uskonnon lisäksi neljää eri pienryhmäistä uskontoa:
- katolinen
- islam
- buddhalainen
- Krishna-liikkeen uskonto
Jos koulu ei järjestä oppilaan omaa uskonnon opetusta, voi se uskonnollinen yhdyskunta, johon oppilas kuuluu, antaa opetuksen koulun ulkopuolisena opetuksena.
Oppilas, joka kuuluu sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jonka oman uskonnon opetusta ei järjestetä, voi huoltajan pyynnöstä osallistua myös elämänkatsomustiedon opetukseen tai evankelisluterilaisen uskonnon opetukseen.
Arviointi
Arviointi on kokonaisuus, joka on muutakin kuin todistusten ja arvosanojen antamista. Oppilas saa opiskelustaan ohjaavaa palautetta pitkin lukuvuotta ja osallistuu itse oman oppimisensa arviointiin.
Arvioinnin tehtävänä on
- ohjata ja kannustaa oppilasta opiskelussa
- tukea myönteisen minäkuvan rakentumista
- kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin.
Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnissa oppilaita ei rinnasteta toisiinsa vaan oppilaan osaamista, työskentelyä ja käyttäytymistä verrataan opetussuunnitelmassa tai oppilaan omassa opinto-ohjelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Oppilaan saaman jatkuvan ohjaavan palautteen lisäksi Vantaalla oppilas saa lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia. Toinen väliarvioinneista toteutetaan arviointikeskusteluna opettajan, oppilaan ja hänen huoltajansa kesken ja toinen kirjallisesti. Väliarvioinnin ajankohta löytyy koulun lukuvuosisuunnitelmasta ja kirjallinen väliarviointi näkyy oppilaan Wilmassa.
Oppilaan- ja opintojen ohjaus
Ohjaus alakoulussa
Opettajat, oppilaanohjaaja sekä koulun muu henkilöstö ohjaavat oppilasta koulunkäynnissä, oppiaineiden opiskelussa ja opintoja koskevien valintojen sekä tulevaisuuden suunnittelussa. Ohjauksella tuetaan oppilaan opiskelu- ja yhteistyötaitojen sekä omatoimisuuden kehittymistä.
Alakoulussa oppilaan luokanopettaja on oppilaan tärkein ohjaaja. Luokanopettajalla on hyvä oppilaantuntemus ja hän osaa tunnistaa oppilaan vahvuudet ja kehittämisalueet. Alakoulussa ohjauksen yhtenä alueena on työelämään tutustuminen. Työelämään tutustutaan esimerkiksi asiantuntija- ja yritysvierailujen kautta. Kaikki Vantaan 6.-luokkalaiset osallistuvat Yrityskylä-toimintaan.
Ohjaus yläkoulussa
Oppilaanohjaus oppiaineena 7.–9. luokilla on oppilaanohjaajien vastuulla. Ohjaukseen liittyviä oppitunteja pidetään koko ryhmälle, lisäksi jokaisella oppilaalla on oikeus saada tarvitsemansa määrä henkilökohtaista ohjausta opiskeluun ja uravalintaan.
9-luokalla järjestetään virtuaalinen Yrityskylä-päivä, jossa harjoitellaan yritys- ja yhteistoimintaa. Lisäksi ysiluokkalaisilla on kahden viikon työelämään tutustumisjakso (TET). Näitä jaksoja voi olla myös 7.–8. vuosiluokkien aikana 2–5 päivän tutustumisjaksoina.
Työharjoittelun ja oppilaanohjauksen tarkoitus on tukea sinua jatko-opiskelupaikan valinnassa ja yhteishaussa. Oppilas päättää, miksi haluaa tulla ja mihin haluaa hakea, mutta aikuiset auttavat asioiden selvittelyssä ja vaihtoehtojen esittelyssä.
Oppimisen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea oppimiseensa. Oppimisen tuen antaminen on pedagogista toimintaa, jonka opettaja suunnittelee yhdessä erityisopettajan kanssa. Meidänkin koulussamme oppimisen tuki on jaettu kolmeen tasoon:
- yleinen tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus)
- tehostettu tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, painoalueittain opiskelu, henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
- erityinen tuki (kaikki em. tukimuodot sekä luokkamuotoinen erityisopetus ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS)
Koulussamme työskentelee oppimisen tukena myös koulunkäyntiavustajia.
Tarkempaa tietoa oppimisen ja kasvun tuesta
Erityisopetus
Koulujen oman eritysopetuksen lisäksi Vantaalla on alueellisia- ja kaupunkitasoisia palveluja. Nämä palvelut tarjoavat oppilaalle vahvaa erityistä tukea joko määräaikaisena tai pysyvänä ratkaisuna. Ohjaus näihin palveluihin tapahtuu aina aluekoordinaattoreiden kautta.
Alueelliset- ja kaupunkitasoiset palvelut Vantaalla
Oppimisen tukeminen kotona
Tasainen arki ja hyvät elämäntavat tukevat kaikkea oppimista. Liikunta, säännöllinen ruokailu ja riittävä lepo ovat perusasioita koulutyön tueksi erityisesti murrosiässä. Koululaisen elämässä mukana eläminen myönteisesti ja vanhempien kannustava asenne koulutöiden tekemiseen tukevat myös koululaisen henkistä hyvinvointia, joka on tärkeässä roolissa oppimisessa.
Kenelle joustava perusopetus (JOPO) on?
Päähaku koulumme työelämäpainotteiseen opetukseen keväisin. Hakea voivat oman koulun 7. ja 8. -luokkalaiset. Hakukriteerit ovat seuraavat:
- oppilas on motivoitunut ja sitoutunut työelämäpainotteiseen opiskeluun
- oppilas tarvitsee omakohtaisia kokemuksia urasuunnitteluvalmiuksien kehittämiseen ja omien vahvuuksien löytämiseen
- oppilas hyötyy erilaisiin työympäristöihin tutustumisesta ja varhaisista työelämäkontakteista mm. uravalinnassaan tai kotoutumisessa
- oppilas kaipaa motivaatiota, suunnitelmallisuutta tai tukea opintoihinsa TAI
- oppilas kaipaa monipuolisuutta tai lisähaastetta opintoihinsa
- oppilaan huoltajat ovat sitoutuneet joustavan työelämäpainotteisen opiskelun tukemiseen.
Liitteestä löydät ohjeet jopo-hakemuksen laatimiseen Wilmassa.
Koulumme Jopo Instagramissa, Facebookissa ja blogissaan.
Jopo-opettajamme yhteystiedot:
Juha Partanen p.0400 602 997
juha.partanen(at)eduvantaa.fi
Alueelliset- ja kaupunkitasoiset palvelut Vantaalla
Ohje huoltajille Jopo hakemuksen tekemiseen Wilmassa(pdf, 276.15 KB)Oppilaan- ja opintojen ohjaus
Oppilaanohjauksella on keskeinen merkitys sekä oppilaiden, koulun että yhteiskunnan näkökulmasta. Ohjaustoiminta muodostaa koko perusopetuksen ajan kestävän, perusopetuksen jälkeisiin opintoihin ulottuvan jatkumon. (Opetushallitus)
Ohjaus alakoulussa
Opettajat, oppilaanohjaaja sekä koulun muu henkilöstö ohjaavat oppilasta koulunkäynnissä, oppiaineiden opiskelussa ja opintoja koskevien valintojen sekä tulevaisuuden suunnittelussa. Ohjauksella tuetaan oppilaan opiskelu- ja yhteistyötaitojen sekä omatoimisuuden kehittymistä.
Alakoulussa oppilaan luokanopettaja on oppilaan tärkein ohjaaja. Luokanopettajalla on hyvä oppilaantuntemus ja hän osaa tunnistaa oppilaan vahvuudet ja kehittämisalueet. Alakoulussa ohjauksen yhtenä alueena on työelämään tutustuminen. Työelämään tutustutaan esimerkiksi asiantuntija- ja yritysvierailujen kautta. Kaikki Vantaan 6.-luokkalaiset osallistuvat Yrityskylä-toimintaan.
Ohjaus yläkoulussa
Oppilaanohjaus oppiaineena 7.–9. luokilla on oppilaanohjaajien vastuulla. Ohjaukseen liittyviä oppitunteja pidetään koko ryhmälle, lisäksi jokaisella oppilaalla on oikeus saada tarvitsemansa määrä henkilökohtaista ohjausta opiskeluun ja uravalintaan.
9-luokalla järjestetään virtuaalinen Yrityskylä-päivä, jossa harjoitellaan yritys- ja yhteistoimintaa. Lisäksi ysiluokkalaisilla on kahden viikon työelämään tutustumisjakso (TET). Näitä jaksoja voi olla myös 7.–8. vuosiluokkien aikana 2–5 päivän tutustumisjaksoina.
Työharjoittelun ja oppilaanohjauksen tarkoitus on tukea sinua jatko-opiskelupaikan valinnassa ja yhteishaussa. Oppilas päättää, miksi haluaa tulla ja mihin haluaa hakea, mutta aikuiset auttavat asioiden selvittelyssä ja vaihtoehtojen esittelyssä.
Linkit ja liitteet
Valinnaisaineet
Yhteishaku
Yleistä yhteishausta lukioihin ja ammatilliseen koulutukseen
Opiskelu toisella asteella (Vanhempainliiton ohjeistus)
Huoltajille
Yhteishaku 2024
Oppilaan tukeminen
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada oppimiseensa tukea. Oppimisen tuen antaminen on pedagogista toimintaa, jonka opettaja suunnittelee yhdessä erityisopettajan kanssa. Oppimisen tuki on jaettu kolmeen tasoon:
- yleinen tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus)
- tehostettu tuki (tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, painoalueittain opiskelu, henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
- erityinen tuki (kaikki em. Tukimuodot sekä luokkamuotoinen erityisopetus ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS)
Kun oppilaalle haetaan erityisen tuen päätöstä, ovat huoltajat mukana koko prosessissa. Erityisen tuen päätöstä varten laaditaan pedagoginen selvitys ja tehdään huoltajien kuuleminen, jolla vanhemmat antavat suostumuksensa erityiseen tukeen.
Koulujen oman eritysopetuksen lisäksi Vantaalla on alueellisia ja kaupunkitasoisia palveluja. Nämä palvelut tarjoavat oppilaalle vahvaa erityistä tukea joko määräaikaisena tai pysyvänä ratkaisuna. Ohjaus näihin palveluihin tapahtuu aina luekordinaattoreiden kautta.
- alueelliset ja kaupunkitasoiset palvelu
- suunnitelma kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemisestä
- kiusaamisesta vapaa KiVa-koulu
- koulun KiVa-yhteyshenkilöt
- Verso
Koulumatkat
Koulumatkaan kannattaa tutustua hyvissä ajoin ennen koulun alkua, ja mahdolliset vaaranpaikat on hyvä käydä lapsen kanssa yhdessä läpi. Heijastin vaatteissa on halpa vakuutus. Jos matka kuljetaan polkupyörällä, sen tulee olla hyvässä kunnossa. Myös valot ja kypärä kuuluvat pyöräilijän varusteisiin.
Jos oppilaan koulumatka on pitkä tai perustelluista syistä tarvitaan koulukuljetusta, koululaismatkakorttia, taksikuljetusta ja saattamisavustusta haetaan koulukuljetushakemuksella.
Tietoa koulumatkoista ja koulukuljetuksesta
Poissaolojen ilmoittaminen
Huoltaja ilmoittaa lapsen sairastumisesta mahdollisimman pian koululle Wilman kautta. Mikäli lapsi ei ilmesty kouluun lukujärjestyksen mukaisesti, eikä huoltaja ole ilmoittanut poissaolosta, koululta ollaan yhteydessä huoltajiin tilanteen selvittämiseksi.
Lomamatkat suositellaan suunniteltavaksi koulun loma-aikoihin. Mikäli se ei ole mahdollista, huoltajien tulee tehdä loma-anomus kohdassa hakemukset ja päätökset. Huoltajat ovat myös vastuussa opiskelusta anotun loman aikana.
Vahingon sattuessa
Vakuutus
Oppilaat ovat vakuutettuja sekä kouluaikana että koulumatkoilla. Vakuutus kattaa myös muun opetussuunnitelman mukaisen toiminnan, kuten retket ja leirikoulut sekä iltapäivätoiminnan ja koulun kerhot. Vakuutus on voimassa koulumatkalla vain, jos lapsi lähtee suoraan kotiin koulupäivän jälkeen.
Tapaturma
Jos oppilaalle sattuu kouluaikana tapaturma, hän saa ensiavun koulussa. Sieltä oppilas ohjataan tarvittaessa terveyskeskukseen tai vakavissa tapauksissa suoraan sairaalaan. Yksityisten lääkäriasemien palveluista aiheutuneita kustannuksia ei korvata. Mahdollinen lapsen oma sairauskulu- tai yksityistapaturmavakuutus ei valitettavasti korvaa perusopetuslain mukaisia tapaturmia, koska niistä kunta on lain mukaan korvausvelvollinen.
Tapaturmassa rikkoutuneita vaatteita, kelloja, kännyköitä ja muuta tavaraa ei korvata. Ainoastaan hoitotoimenpiteen yhteydessä leikatuista vaatteista voi saada korvausta. Tapaturmasta tehdään selvitys siinäkin tapauksessa, ettei lääkärin hoitoa tarvita. Silmälasit korvataan, mikäli tapaturma on edellyttänyt terveydenhoitajan tai lääkärin hoitoa.
Tavaroiden rikkoutuminen
Kouluun tuodut tavarat ovat perheiden vastuulla. Esimerkiksi älylaitteiden rikkoutumisen korvaaminen ei kuulu koululle. Mikäli rikkoutuminen aiheutuu toisen oppilaan vahingonteosta, asiaa toki selvitellään koulun toimesta, mutta korvausvastuu jää vahinkoa tehneen oppilaan perheelle. Tällaiset tilanteet ovat usein hankalia selvittää ja herättävät voimakkaita tunteita, joten kouluun ei kannata ottaa mukaan tarpeettomasti erityisesti arvokkaita tavaroita.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Kaikissa peruskouluissa tehdään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma yhteistyössä oppilaiden kanssa. Suunnitelman tarkoituksena on saada esiin tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta heikentäviä ilmiöitä ja luoda keinoja edistää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä koulussa.
Vanhempainyhdistys
Simonkylän koulun vanhempainyhdistys toimii huoltajien ja vanhempien äänenä koulua ja opetusta koskevissa asioissa. Toimintaa ohjaa ja koordinoi johtokunta. Johtokunnan jäsenenä sinulla on mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa kouluarkeen liittyviin kysymyksiin ja suunnitelmiin.
Vanhempainyhdistyksen johtokunta toimintakaudelle 2020-2021 valittiin 30.9.2020
Johtokunnan jäsenet:
Marjo Roivas, puheenjohtaja
Risto Pääkkönen, varapuheenjohtaja
Iidaliisa Porthen-Ahlroos, sihteeri
Susanna Kiuru, rahastonhoitaja
Heli Ahdinkallio
Helena Hiltunen
Eevi Kajanne
Marjukka Kallio-Ouvinen
Tiina Pykäläinen
Saara Salminen
Vanhempainyhdistyksen johtokunta kokoontuu noin kuusi kertaa lukuvuoden aikana. Lisäksi vanhempainyhdistys osallistuu koulun tapahtumiin, esimerkiksi kodin ja koulun yhteistyöpäivään. Perinteeksi on myös muodostunut luentotapahtuman järjestäminen vuosittain vanhempia kiinnostavasta aiheesta. Yhdistyksen toiminnallaan keräämillä varoilla kustannetaan keväisin stipendit jokaiselta koululuokalta valittavalle ”tsemppari-oppilaalle”.
Kokoukset ovat avoimia kaikille Simonkylän koulun oppilaiden huoltajille. Tervetuloa mukaan!
Johtokuntaan saat kätevimmin yhteyden sähköpostitse: simonkyla.vanhemmat@gmail.com
Valinnaiset
Lukuvuosi 2023-2024
Simonkylän 7lk valinnaisaineet 23-24(docx, 1.26 MB) Simonkylän 8lk valinnaisaineet 23-24(docx, 2.61 MB) Simonkylän 9lk valinnaisaineet 23-24(docx, 2.05 MB)Vanhat valinnaisaineet
Simonkylän koulun valinnaisaineet 5.-6.lk 2021-2022(pdf, 38.16 KB) Simonkylän 7lk valinnaisaineet 2022-2023(pdf, 94.25 KB) Simonkylän koulun valinnaisaineet 8lk 2022-2023(pdf, 118.48 KB) Simonkylän koulun valinnaisaineet 9lk 2022-2023(pdf, 113.93 KB)Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Koivukyläntie 52
01350Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4502, 01030 Vantaan kaupunki
- Puhelin
- +358 40 573 4311 (pvm/mpm)
- Yhteystiedot
- Tommi Jokinentommi.jokinen@vantaa.fi+358 40 849 4022
Rehtori
- Yhteystiedot
- Janne Asplundjanne.asplund@vantaa.fi+358 40 563 1334
Apulaisrehtori
- Yhteystiedot
- Eija Hirvineneija.m.hirvinen@vantaa.fi+358 50 312 2026
Vararehtori
- Yhteystiedot
- Kaarina Meronenkaarina.meronen@vantaa.fi+358 40 573 4311
Koulusihteeri
- Yhteystiedot
- Hanna Maasiltahanna.maasilta@vantaa.fi+358 40 573 4311
Koulusihteeri (paikalla perjantaisin)
- Phone
- +358 40 573 4311
Opettajainhuone
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Joustavassa perusopetuksessa opiskellaan vuorotellen koulussa ja työpaikalla. Opiskeluun sisältyy myös retkiä, opintokäyntejä ja leirikouluja. Luokassa työskentelee opettajan lisäksi nuoriso-ohjaaja. Ryhmissä on 10 oppilasta.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Taksikuljetus myönnetään poikkeustilanteissa.
Kouluruokailun tavoitteena on tarjota oppilaalle ravitsemussuositusten mukaista, täysipainoista ja maistuvaa ruokaa. Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Valmistavaa opetusta tarjotaan lapsille ja nuorille, jotka eivät osaa riittävästi suomen kieltä, jotta he voisivat opiskella suomenkielisessä opetusryhmässä. Valmistavan opetuksen ryhmissä opiskellaan suomen kieltä sekä koulussa opetettavia oppiaineita oppilaan taitotasojen mukaisesti.
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.
Luokilla 7.-9. opiskellaan valtakunnallisen tuntijaon mukaisia yhteisiä oppiaineita sekä valinnaisaineita. Opettajina ovat aineenopettajat.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Työelämäpainotteinen perusopetus TEPPO tekee työelämän tutuksi jo peruskoulussa! TEPPO-opinnoissa vuorottelevat työssäoppimisjaksot työpaikoilla ja opetus koululla.
Urhea-toiminnassa urheilusta innostuneiden nuorten on mahdollista yhdistää koulu ja urheilu toimivasti omassa lähikoulussaan.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä sekä valaistu.
- Kulkureitillä on jyrkkä mäki.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on pyörätuolinostin.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi avautuu käsin helposti.
- Tuulikaappi on ahdas.
Sisätilat
- Toimipisteessä on 3 kerrosta.
- Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot eivät ole sormin tunnusteltavissa. (Esteettömän hissin vähimmäismitat ovat leveys 1,1 m ja syvyys 1,4 m.)
- Tilan keskeisillä kulkureiteillä on vähintään 4 porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla.
- Tilassa on pyörätuolinostin.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc kerroksessa -3.
- Osoite
Koivukyläntie 52
01350Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4502, 01030 Vantaan kaupunki
- Puhelin
- +358 40 573 4311 (pvm/mpm)