Valeuutisten maailma -demo elämänkatsomustieto 1 -kurssilla

01.04.2019

Tikkurilan lukion elämänkatsomustieto 1 -kurssilaisten tuntiin on yhdistetty valeuutisiin liittyvä työpaja. Työpajaa on pohjustettu edellisellä tunnilla, jossa on käsitelty uutisia ja mediakriittisyyttä. Aluksi demon vetäjä Laura kysyy, kuinka moni opiskelijoista on koodannut. Parista kymmenestä oppilaasta noin kuusi nostaa kätensä. Jutussa esiintyvät kuvat ovat Helsingin Sanomien nettijulkaisusta poimittuja uutisia, joita oppilaat ovat tunnin aikana manipuloineet.

Alustuksessa käydään läpi, mitä ohjelmointi oikeastaan on: Se on ajattelutapa, jossa lähdetään purkamaan annettuja ongelmia. Laura vertaa ohjelmointia ruoanlaittoon. Tietokoneelle annettavat käskyt toimivat eräänlaisena reseptinä, jota ohjelmoija noudattaa luodakseen haluamansa algoritmin. Laura muistuttaa ohjelmoinnin olevan myös tiimityötä: Kohdatessaan ongelman voi apua kysyä esimerkiksi kaverilta, opettajalta tai Googlelta. Yleensä googlettaminen on nopein tapa ratkaista ongelma, sillä netti on pullollaan hyviä ohjeita.

Ohjelmointia voi tehdä monilla eri kielillä, joissa kuitenkin on samantyylinen kielioppi. Tämän päivän työpajassa opiskelijat tutustuvat html-kieleen. Työpajassa avataan Helsingin Sanomien lähdekoodi, jonka avulla päästään muokkaamaan uutisten otsikoita. Koodinäkymän saa näppärästi auki Windowsin koneella painamalla F12-näppäintä.

Valeuutisiin orientoidutaan katsomalla tekoälyn avulla tehty video Obamasta, jonka suuhun sanoja laittaa koomikko Jordan Peele. Tämän jälkeen kurssin opettaja Antti alustaa demotunnin tehtävänannon. Tarkoituksena on tehdä HS:n lähdekoodia muuttamalla otsikoista valeuutisotsikoita, jotka ovat mahdollisimman aidon tuntuisia. Antti muistuttaa valeuutisten voimasta: virheellistä tietoa voi olla myöhemmin todella vaikea korjata. Kohahduttavaa uutista saatetaan jakaa sosiaalisen median kautta todella monelle, eikä myöhemmin korjattu tieto enää välttämättä tavoita kaikkia alkuperäisiä lukijoita.

Laura tuo esille myös mielenkiintoisen pointin siitä, että saatamme lukea somepäivityksiä uutisina, vaikka ne ovatkin yksityishenkilöiden näkökulmia asioihin. Nämä ”uutiset” saattavat myös levitä kulovalkean lailla, jolloin niiden vaikutus on todella suuri. Jotkut saattavat levittää tahallaan valheellista tietoa ja perua sanansa myöhemmin luodakseen ”pöhinää” esimerkiksi oman firmansa tai brändinsä ympärille.

Sitten aloitetaan manipuloimaan html-koodia! Monet saavat heti jutun juonesta kiinni. Ensimmäinen isompi haaste on löytää oikea komento koodinäkymän avaamiseksi Macbook-koneissa, mutta se selviää nopean googlettamisen jälkeen. Tämän jälkeen monella kestää hetki löytää Search-toiminnon avulla oikea kohta html-koodista, sillä uutisotsikko saattaa löytyä monesta kohtaa koodia. Oikean kohdan tunnistaa kuitenkin siitä, että myös alkuperäisen jutun otsikko muuttaa väriä kun html-koodia painaa. Jos väri ei muutu, kyseessä on väärä kohta koodista, vaikka siinä lukisi myös jutun otsikko. Jos html-koodin vahingossa pyyhkii tai siinä tapahtuu muita virheitä, voi sivuston aina päivittää. Tällöin kaikki muutokset peruuntuvat ja sivusto muuttuu alkuperäisen näköiseksi. Tämän takia omasta tekeleestä on tärkeä ottaa kuvakaappaus, sillä opiskelijoiden tekemät muutokset tapahtuvat vain omassa selaimessa. Lopuksi opiskelijat lähettävät kuvakaappauksen kolmesta valeuutisotsikosta opettajalle.

Mistä sitten tunnistaa valeuutisen? Opiskelijoiden mukaan valeuutisen yleensä paljastaa kontekstiin sopimaton kieli tai arveluttavan näköinen sivustopohja. Myös lähteet tarkastamalla voi saada vihiä siitä, kuinka luotettava uutinen on. Entä jos kieli onkin virallista ja sivustokin näyttää asianmukaiselta? Mitä tapahtuu sitten, kun valeuutisvideoiden tekoon mahdollistavat työkalut paranevat ja yleistyvät? Näitä asioita pohdittiin tunnin loppukeskustelussa samalla kun käytiin läpi valmiita valeuutisia. Moni uutisista oli oivaltavasti manipuloitu ja välillä pohdimme porukalla, mikä jutusta teki valeuutisen. Päädyimmekin siihen, että valeuutista voi olla vaikea tunnistaa oikeasta, jos ulkoasu näyttää luotettavalta eikä sisältö tunnu lukijasta liian radikaalilta.

Oletko kiinnostunut järjestämään Valeuutisten maailma -demon omalla tunnillasi? Lue lisätietoja täältä.

Teksti: Alice Jäske
projektikoordinaattori
Nuoriso- ja aikuiskoulutus

Kuvat: Tikkurilan lukion Filosofia 1 -kurssin opiskelijat, jotka ovat manipuloineet Helsingin Sanomien nettijulkaisun otsikoita
Pohdittavaa

Mistä valeuutisen tunnistaa?

Miten voi tarkistaa uutisen luotettavuuden?

Millaiseksi valeuutiset voivat tulevaisuudessa muuttua?

Miksi jotkut tekevät ja/tai levittävät valeuutisia? Ketä valeuutiset palvelevat?

Robotiikan oppimiskeskus

Lummetie 4

01300 Vantaa

Projektisuunnittelija: Tuulia Kuismin,
0405487832, tuulia.kuismin@vantaa.fi

Käynti keskukselle Tikkurilan kirjaston lasten ja nuorten osaston kautta.