Jukio Kallion haastattelu

10.06.2019

Jukio Kallion haastattelu

Haastattelin helsinkiläistä säveltäjää Jukio Kalliota hänen teknologian ja elektronisten apuvälineiden käytöstä. Pidin haastattelun Vantaan kaupungin Luovaa teknologiaa lukioihin-projektia (LTL-projektia) varten. Jukio on muun muassa säveltänyt Vlambeerin Nuclear Throne ja Luftrausers-pelien soundtrackit. Hän on juuri julkaissut sinkun ensimmäisestä sooloalbumistaan, jonka julkaisupäivä on 28.6.2019. Alla on Jukion antama haastattelu.

Kuka Jukio Kallio on?

Mä oon Jukio Kallio, Helsinkiläinen säveltäjä ja artisti. Päivät useimmiten sävellän videopeleihin ja illat sävellän ja soittelen itteäni varten. Viime aikoina oon harjotellu lepäämistä. Muistakaa levätä!

Kuka Kuabee on?

Kuabee oli yks mun artistinimikkeistä, jolla tein tanssittavaa elektronista musiikkia ja vedin keikkoja. Se oli tietyllä tavalla "työkalu" mulle jolla yritin päästä vanhoista sävellystottumuksista ja imagosta eroon aikasemman artistinimike Kozilekin alta. Nää artistinimikkeet kuitenkin alko tuntumaan ns. ahtaalta, joten ihan viime aikoina päätin kokonaan jättää nää pois ja julkasta kaiken musiikin mun oman nimen eli Jukio Kallion alla. Just tätä kirjottaessa pari päivää sitten julkistin uuden Jukio Kallio -albumin ja julkasin ensimmäisen sinkun 'Free', musavideon kanssa. Levy tulee ulos 28.6.2019!

Miten tutustuit elektroniseen musiikkiin?

Mä oon lähtösin enemmän metalli- ja punk-puolelta. Bändihommista. Alotin kitaran soitolla ja mulla oli bändejä joissa sävelsin, lauloin ja soittelin. Mul oli sellanen huono asenne et "tanssimusiikki on paskaa" siihen aikaan... Jossain vaiheessa mun hyvän ystävän Rudolf Westerholmin kanssa tehtiin tekemisen puutteesta "läpällä" elektroniset tanssipiisit ja se oli vaan NIIN hauskaa hommaa, että jäin sille tielle. Sitä kautta aloin oppia tuottamista, äänittämistä, miksausta, jne. josta on hyötyä teki mitä musiikkia tahansa. Tulipahan opittua että kannattaa pitää mieli avoinna myös sellaselle josta ei välttämättä heti tykkää.

Miten päädyit käyttämään elektronisia apuvälineitä musiikin luomisessa?

Sillon ku tehtiin ne ekat elektroniset piisit oli helpointa ladata joku ohjelma tietokoneelle ja ruveta sillä väsäämään. Se oli sellanen hetken mielijohde et ei ois ehtiny keräämään rumpukoneita ja syniä siihen hätään, hahah! Sitä kautta oppi ylipäätään mitä on syntetisaattorit, samplet ja rumpukoneet ja myöhemmin on tullu käytettyä analogisia syniä jne. Eli kai se lähti ihan siitä oletuksesta että "näin sitä elektronista musiikkia tehdään."

Mitä tehtäviä teknologialla on musiikissasi?

Teknologialla on PALJON tehtäviä mun musiikissa, hahaha! Voisin jopa sanoa et ilman tietokonetta ja ohjelmia en välttämättä olis säveltäjä. Mä käytän Ableton Liveä sävellykseen, äänitykseen, miksaukseen, editointiin, masterointiin... Pelkästään tää yks ohjelma jo mahdollistaa mun pään sisäisten äänimaailmojen tuomisen muiden korviin. Jos haluu jonkun spesifimmän esimerkin niin rakastan laulaa, mutta en oo hirveen hyvä pysymään nuotissa. Joten käytän erilaisia efektejä ja työkaluja, kuten Melodyneä, laulunuottien korjaamiseen äänityksen jälkeen. Tietokoneella pääsee myös helposti kokeilemaan uusia työkaluja ja tekniikoita jotka laajentaa ja vie omaa sävellystä ja äänimaailmojen luontia eteenpäin uusiin suuntiin. Hyvä tapa päästä vähän pään sisäisten rajojen ulkopuolelle.

Onko sinulla lempisoundtrackejä muilta artisteilta?

Niitä on! Tietysti ison luokan tekijät kuten Yasunori Mitsudan Xenogears, Ryuichi Sakamoton teokset, esim. Yoko Shimomuran sävellykset Final Fantasy XV:ssä tai Elder Scrollseista tutun Jeremy Soulen teokset. Lena Raine, Rich Vreeland ja Doseone on varmaan mielenkiintosimpia säveltäjiä indiepelien puolelta.

Missä kohtaa luovaa prosessia teknologia tulee mukaan kuvaan?

Useimmiten mun teokset alkaa pään sisältä ja ne kehittyy melko pitkälle siellä. Melodiat, sointukierrot, rytmit ja rakenne on aika usein jo suunnilleen mielessä kun siirryn Ableton Liven pariin ja rupeen lyömään nuotteja projektiin. En voi aina tietenkään olla studiolla kun inspiraatio iskee, joten usein äänittelen piisejä hyräilemällä kännykän muistiin. Kun pääsen koneelle usein teen ihan hiirellä tai midikiipparilla ensimmäiset suuntaa antavat soitinkuviot. Joskus myös äänittelen kitaroita ensin.

Miltä musiikkisi kuulostaisi ilman teknologisia apuvälineitä?

Varmaan tosi laulu-, kitara- ja pianopainotteiselta! Jos ei teknologiaa olis ei sitä sais äänitettyäkään, joten livemusiikkiahan se pelkästään olis. Kuinka pitkälle ilman teknologisia apuvälineitä? Lasketaanko pianon koneisto teknologiaksi? Hahaha!

Mitä tarkoittaa että Luftrausers-soundtrack on modulaarinen?

Luftrausers-pelissä lennetään lentokoneella jonka siivet, moottorin ja rungon pystyy vaihtamaan eri vaihtoehdoista. Sävelsin siihen ns. modulaarisen soundtrackin joka koostuu myös eri osista. Melodiat, bassot ja rummut on jaettu osiin, joista pystyy muodostamaan kokonaisen piisin millä tahansa yhdistelmällä. Pelissä jos vaihdat vain moottorin, niin esim. bassolinja vaihtuu, mutta muuten piisi pysyy samana. Tällä tavalla musiikki pysyy freesinä vaikka fiilis onkin sama! Pelissä on yli 100 kombinaatiota, eli yli 100 piisin soundtrack, hahah!

Minkälaista muiden artistien kanssa työskentely on?

Oon ite aika "yksinäinen susi" sävellyshommissa. Tykkään pitää ohjat käsissä. Rakastan kyllä jamitella musiikkia muiden kanssa! Esim. mun ja Japanilaisen Baiyonin bändi "Tasukete Homie" toimii aika jamittelun pohjalta, josta sit editoidaan valmiit piisit. Kuitenkin työhommissa useimmiten kollaborointi on ollu remixausta, jossa saan jonkun muun tekemän projektin raidat ja pääsen niistä remixaamaan itsekseni mun version.

Oletko luonut täysin akustista musiikkiakin?

Ehdottomasti! Siitä kaikki lähtikin: kitara, laulu ja mikrofoni. Edelleen tykkään improvisoida akustisia piisejä livenä mun partnerille, ostin tätä varten akustisen kitaran kotiin, hahah! Yksin kun teen paljon musiikkia, niin siitä on tosi paljon apua jos on vaikka rumpukone taustalla, vaikka muuten musiikki oliski akustista. Akustisen ja teknologisen musiikin rajat on tosi häilyvät.

Minkälaisia teknologisia apuvälineitä käytät musiikkisi tuottamisessa?

Ableton Live -ohjelmisto on se isoin. Pelkästään tällä voin tehdä isoja teoksia. Tän lisäksi softapuolella on erilaisia virtuaalisyntetisaattoreita, kompressoreita, kaikuja, säröjä, jne. Laitepuolella tietysti alkuun on mun Macbook jossa iso osa työstä tapahtuu. Mikrofoni ja muut instrumentit äänitetään äänikortin läpi läppärille. Nää on ehkä ne tärkeimmät hyvien monitorien (kaiuttimet), hyvän huoneen ja kuulokkeiden lisäksi.

Mikä on lempilaitteesi?

Läppäri tietysti kun se mahdollistaa tän kaiken, hahah! Mut jos pitää sanoa joku muu lempparilaite mun studiolta, niin se ois toi vintage Roland TR-707 -rumpukone. Ei niinkään sen takia et sitä tulis käytettyä paljon, vaan sen tarinan takia: löysin sen heitteille jätettynä Japanissa kadulta sateessa.

Käykää tsekkaa mun uus sinkku ja tuleva levy 'Kuabee Music', joka tulee ulos 28.6.2019! Ensimmäisen sinkun musavideo löytyy Youtubesta tätä kirjottaessa jo!

Kiitos Jukiolle mahtavasta haastattelusta! Olen kuunnellut ja pelannut pelejä Jukion musiikkia kuunnellessani jo pari vuotta ja olen erittäin tyytyväinen, että sain haastattelun onnistumaan LTL-projektia varten!

Kirjoittaja: Carl-Erik Thurin

Robotiikan oppimiskeskus

Lummetie 4

01300 Vantaa

Projektisuunnittelija: Tuulia Kuismin,
0405487832, tuulia.kuismin@vantaa.fi