Roope Reippaan ja Nelli Näppärän koulupäivä uudessa oppimisympäristössä

‍Ekaluokkalainen Roope Reipas

Ekaluokkalainen Roope saapuu kouluun kävellen ja ennen koulupäivänaloitusta hän kiipeilee hetken koulun pihalla kiipeilyseinällä ja -telineillä yhdessä kavereidensa kanssa. Pian sen jälkeen hän avaa koulun oven ja jättää kuraeteiseen sekä kenkänsä että ulkovaatteensa.

Ennen oppitunteja Roope suuntaa Mummolaan, alueen vapaaehtoisten senioreiden järjestämään aamutoimintaan mukaan. Mummola on kodikas ja torppahenkinen olohuone, jossa Mummola-toiminnan lisäksi järjestetään oppilaskunnan hallituksen kokouksia, johon Roope ekaluokkalaisten edustajana osallistuu.

Roopen ensimmäinen oppituokio alkaa omasta kotipesästä tai oppimistorilta, jossa vaihdetaan kuulumiset ja käydään yhdessä läpi opettajien johdolla päivän kulkua. Roopen on helppo seurata Päivän puuhat -taululta kuvien ja tekstien avulla, millaisia oppimistuokiota ja toimintoja koulupäivään kuuluu.

Roopella on työn alla Majan rakentajat –projekti. Roope hakee tablettinsa lukollisesta kaapista, vetäytyy kaverinsa kanssa sohvaryhmään ja ryhtyy etsimään kuvia erilaisista majoista internetistä. Tarkastelun ja tutkimisen jälkeen he tekevät piirtäen suunnitelman omasta majasta. Piirtäminen onnistuu taidetilassa, jossa materiaalit ovat lapsen ulottuvilla.

Roopen oppimisryhmä ruokailee valoisassa ja äänimaailmaltaan rauhallisessa ruokalassa pienpöytien ääressä. Lounashetken yhteyteen kuuluu pieni hengähdyshetki ja Roope köllöttelee Mummolan säkkituolilla ennen pihalle lähtöä.

Tauon jälkeen Roopen oppimisryhmä, joka koostuu esi-ja alkuopetuksen oppijoista, lähtee opettajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön johdolla lähimetsään rakentamaan majoja suunnitelmien mukaisesti. Roopesta tuntuu mukavalta ja turvalliselta, kun opettajien joukossa on tuttuja aikuisia jo päiväkotiajoilta. Lähimetsä on tullut tutuksi Roopelle jo kauan sitten ja lähimetsä innostaa oppimaan lisää. Kun sopiva paikka majalle on löytynyt, Roope kuvaa tabletilla rakennuspuuhia ja tallentaa ne omiin tiedostoihin ja jakaa ne myös opettajalle ja vanhemmille nähtäväksi. Metsäretken jälkeen Roope palauttaa tabletin koululle latauskärryyn, josta sen voi seuraava oppilas ottaa käyttöönsä.

Koulupäivän päättyessä Roope osallistuu vielä iltapäiväkerhotoimintaan, jonka lomaan on järjestetty musiikkiopiston pitämä kitaransoittotunti koulun taidetilassa. Iltapäiväkerhon sulkemisaikaan Roopea tulee vastaan Roopen ukki, joka on menossa koulun verstaalle nikkaroimaan yhdessä ikätovereidensa kanssa.

Neljäsluokkalainen Nelli Näppärä

Neljäsluokkalaisen Nellin koulupäivä alkaa tanssiharrastuksen parissa peilisalissa. Nelli on osallistunut koulussa järjestettäviin tanssitunteihin jo esikoulusta lähtien. Tanssituntien jälkeen Nelli kokoontuu omaan kotipesäänsä ikätovereidensa kanssa. Jo ensimmäisiltä kouluvuosilta tuttu Päivän puuhat -seinä kertoo päivän ohjelmasta. Nelli saa valita omaan työskentelyynsä sopivan tilan, ja hän vetäytyy lukukirjansa kanssa koulun kirjastoon.

Lukutuokion jälkeen Nelli nauttii koululounaan luonnonvaloa huokuvassa ruokalassa. Lounastauon aikana Nelli viettää aikaa nuorisotilassa pelaten erän pingistä.

Iltapäivän oppimistuokiossa Nelli osallistuu venäjän kielen etäopetukseen. Toimivat verkkoympäristöt mahdollistavat lähialueen koulujen monipuolisemman kielitarjottimen. Nelli on ystävystynyt eri koulujen oppijoihin virtuaalisesti.

Ennen koulupäivän päättymistä Nelli tapaa vielä toimintaterapeuttinsa, joka auttaa häntä löytämään sopivimpia tapoja oppia aistiyliherkkyyden tuomien haasteiden selättämiseksi.

Rajatorpan koulu

Kanslia 050 303 2646

Vapaalanpolku 13

01650 Vantaa

Rehtori : Anne Dernjatin,
040 508 7632

Apulaisrehtori : Maija Eskelinen,
040 716 5205















Rajatorpan koulu, postiosoite

PL 2520

01030 VANTAAN KAUPUNKI






instagram