Joulu-kartsi (2018)

Joulutervehdys rehtorilta

Syyslukukausi on kohta päättymässä ja hiljennymme joulun viettoon. On aika kiittää teitä vanhempia sekä vanhempainyhdistystä yhteistyöstä.

Syyslukukauden viimeisellä viikolla vietämme joulujuhlia. Juhlat ovat ma 17.12. ja ti 18.12. Juhlien ryhmittelystä on tiedotettu jo aiemmin, mutta aikataulu löytyy myös tästä Kartsista. Lämpimästi tervetuloa katsomaan oppilaiden esityksiä ja nauttimaan jouluisesta tunnelmasta!

Toivotan rauhallista joulunaikaa ja kaikkea hyvää tulevalle vuodelle!

Jouluisin terveisin,

Tuija Tammi

rehtori

Tapahtumia joulukuussaLucia-juhla klo 9.20


to 13.12.

Lucia-juhla klo 9.20


ma 17.12.

Joulujuhla klo 17.30


1C, 1D, 1-3E

2A, 2B

3D

4C, 4D

5B

6C

7A

8D

9A, 9B

ma 17.12. Joulujuhla II klo 19

3B

4A, 4B, 4-6F

5A, 5C, 5E

6D, 6E

7B

8A, 8C

9D, 9F

ti 18.12. Joulujuhla III klo 17.30

1A, 1B

3A, 3C

2C, 2D

5D

6A, 6B

7C, 7D

8B, 8-9E

9C

Viimeisen kouluviikon ohjelma 2018 (vko 51)

Maanantai 17.12

koulupäivä kaikilla klo 8.30-12 työjärjestyksen mukaisesti

Luottamusoppilaiden kauden päätöstilaisuus klo 9.15

joulujuhla I klo 17.30, joulujuhla II klo 19

Tiistai 18.12.

koulupäivä kaikilla klo 8.30 -12

Latvassa ilmiöviikon suunnittelupäivä

joulujuhla III klo 17.30

Keskiviikko 19.12

koulupäivä kaikilla klo 8.30 -12 luokanopettajien ja ryhmänohjaajien johdolla

joulukirkko ja rinnakkaistilaisuudet luokat 1- 5 klo 9.15

joulukirkko ja rinnakkaistilaisuudet luokat 6-9 klo 10.15

joululounas

Torstai 20.12

koulupäivä kaikilla klo 9.15-12 luokanopettajien ja ryhmänohjaajien johdolla

Perjantai 21.12.

koulupäivä kaikilla klo 10.00-12.00 luokanopettajien ja ryhmänohjaajien johdolla

joulupuuro

Lukeva Kartsi

Koulumme on valittu mukaan valtakunnalliseen Lukuliike koulussa -kampanjaan, jonka myötä koulussamme järjestetään kevätlukukauden aikana Lukuliike koulussa -koulutapahtuma: Kartsilla vierailee julkisuudesta tuttu lukulähettiläs sekä tähtikirjailija. Teimme hakemuksen yhdessä luottamusoppilaiden kanssa, ja kerroimme hakemuksessa kaikista niistä hienoista asioista, joita koulussamme on jo tämän lukuvuoden aikana tehty lukevan koulun hengessä: aamunavauksista, lukuhaasteista, kirjastohankinnoista ja joulukuun aikana valmistuvan lukunurkkauksen perustamisesta.

Tammikuun lukuhaaste

Kaipaatko lämpöä ja aurinkoa tai paksuja hankia ja kirpsakkaa pakkasta? Lähde tammikuussa lukumatkalle! Lue kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat toiseen maahan tai toiselle paikkakunnalle.

Vielä ehdit ottaa osaa myös joulukuun lukuhaasteeseen:

Joulukuun lukuhaasteena on lukulahja ystävälle tai perheenjäsenelle. Pohdi, millaisesta kirjasta lahjan saaja voisi pitää. Kirjaa ei tarvitse ostaa kaupasta, vaan sen voi lainata vaikka Pointin kirjastosta. Lukulahjan lukemisen jälkeen voitte palauttaa lainakirjan takaisin kirjastoonyhdessä lahjan saajan kanssa.

Lukeminen kannattaa aina – ja on muuten kivaakin!

Liikkuva Kartsi

Opettajat ovat liikuttaneet oppilaita koulun sisätiloissa erittäin kekseliäästi. Suosittua on ollut mm. piiloleikit, porrasjuoksu ja naruhyppely. Oppitunneilla on ollut esim. bingo på svenska eli etsitty haastateltavia ympäri koulun ja selvitetty syntymäkuukausia. Välituntiliikuttajat ovat tehneet taukojumppavideoita käytettäväksi oppituntien lomassa.

Oppilaat ja opettajat osallistuivat Rope-Skipping koulutuksiin. Toisen, neljännen ja kuudennen luokkan oppilaille pidettiin karate-esittelyt liikuntatunneilla. Ohjaajana toimi koulussamme Urhean (urheiluakatemia) yleisvalmennusta pitävä Tapanilan Erän Maija Laaksonen.

Yläkoulun pojat osallistuivat salibandyn alkulohkoon. Itsenäisyyspäivänä tanssittiin.

Tunteva Kartsi

Joulukuun Kartsin hyvinvoinnin vuosikellon teemoina ovat uni ja lepo. Riittävän unen merkitystä ei voi liikaa korostaa hyvinvoinnin rakennuspalikkana. Unentarve muuttuu iän mukana. Riittävä yöuni 7-vuotiaalle on keskimäärin lähes 11 tuntia, 10-vuotiaalle 10 tuntia, 13-vuotiaalle 9 tuntia ja 15-vuotiaalle 8 tuntia. Aikuisten unentarve vaihtelee kuudesta yhdeksään tuntiin. Keskimäärin aikuinen tarvitsee yöunta 7,5 tuntia. Hyvän yöunen pitäisi kuitenkin tuoda virkeä olo koko päiväksi.

Uni-teeman tarkoituksena on kannustaa oppilaat pohtimaan riittävän unen merkitystä omaan hyvinvointiin. Unta pohditaan esim. unipäiväkirjan avulla. Jos päiväkirja ja oma väsymyksen tunne kertovat liian vähäisestä unen määrästä, voi itsensä haastaa nukkumaan riittävästi. Tämän jälkeen voidaan tarkastella onko unimäärän lisääminen tuonut muutoksia esimerkiksi oppimiseen, jaksamiseen tai mielialaan.

Oppilaskunnan kuulumisia

Yksi vaikuttava vuosi alkaa jälleen lähestyä loppuaan. Käy Kartsin blogissa kurkkaamassa, mitä vuoden 2018 luottamusoppilaat ajattelevat vaikuttavasta pestistään! https://sivistysvantaa.fi/kartanonkoskenkoulu/artikkelit/info/ajankohtaista/blogit/kartsinblogi_4.html

Vietämme vuoden 2018 luottamusoppilaiden kiitostilaisuutta maanantaina klo 9.15 henkilökunnan kahvihuoneessa. Lämpimästi tervetuloa mukaan kaikki vuoden 2018 luottamusoppilaat!

Vuoden 2019 luottamusoppilaat valitaan luokissa joulukuun aikana. Uusi kausi aloitetaan tammi-helmikuussa aloitusseminaarin merkeissä.

Tapahtumia tammikuussa

ma 7.1. Kevätlukukausi alkaa työjärjestysten mukaisesti

ke 9.1. Kaikkien oppilaiden koulupäivä loppuu klo 12 henkilökunnan koulutuksen vuoksi

ma-pe 14.-18.1. TET 8.lk

ma-ke 14.-15.1. Pelikasvatustunnit 1.-6. luokan oppilaille

ti 15.1 Kieliaamu 3.luokan huoltajille klo 8.00 ja oppilaille klo 8.20-10

ke 16.1. Vanhempainilta pelikasvatuksesta 1.-6. luokan huoltajille klo 18

ke 16.1. Tammi-Kartsi ilmestyy

ke 23.1. Latvan vanhempainilta klo 17.30-19.30. Illan aluksi klo 17.30-18.15 EHYT ry kertoo päihdekasvatuksesta ja Latvan oppilaille tehdyn kyselyn tuloksista.

Kevätlukukauden aikataulu

Kevätlukukausi ma 7.1. – la 1.6.

la 9.2. Kodin ja koulun yhteistyöpäivä klo 9-12

ma 18.2. – pe 22.2. (vko 8) talviloma

pe 19.4. – ma 22.4. pääsiäisloma

ke 1.5. Vappu, vapaapäivä

to 30.5. Helatorstai, vapaapäivä

Kartanonkosken 8. luokkien TET-jakso 14.-18.1.2019

TET eli työelämään tutustuminen on työelämän ja koulun yhteistyötä ja keskeinen osa peruskoulun jakamaa työelämätietoutta. TET- jakson tavoitteena on parantaa oppilaan työelämän tuntemusta ja arvostusta. TET-jaksolla nuoret saavat käytännössä nähdä, kuulla ja kokea millaista on työskennellä erilaisissa ammateissa ja erilaisissa työympäristöissä. Omakohtaiset työelämän kokemukset saattavat myös tukea oppilaan jatko-opintoihin hakeutumista ja niihin liittyviä valintoja.

Kartanonkosken koulun 8. luokkien oppilaille järjestetään viikon pituinen TET-jakso, jonka ajankohta on joulun jälkeen 14.-18.1.2018.

Tähän mennessä oppilaamme ovat hankkineet kiitettävän omatoimisesti TET-paikkoja ko. jaksolle. Jos paikkaa ei ole vielä löytynyt, asia järjestyy yhteistoimin opinto-ohjaajan kanssa, johon kannattaa ottaa yhteyttä TET-asioissa vielä ennen joululomaa.

TETin aikana nuori ruokailee pääsääntöisesti TET-työpaikallaan tai lähikoululla. Mikäli tämä ei ole mahdollista, voi oppilas ostaa eväät/ruoan itse ja saada ateriakorvauksen TET-jakson jälkeen. Ateriakorvauslomakkeet täytetään opinto-ohjaajan opastuksella.

Matkakortti TET-jakson ajaksi annetaan koululta, mikäli työpaikka on yli 5 km matkan päässä oppilaan kotoa lyhyintä kävelyreittiä myöten mitattuna. Pääkaupunkiseudun alueelle voi saada seutulipun. Jos oppilas menee pääkaupunkiseudun ulkopuolelle TET-jaksolle, tulee hänen maksaa matkat itse.

TET-jakson aikana koululaisilla on voimassa normaali koululaisen vakuutus.

Terveisin,

Poju Vainio, opinto-ohjaaja, 050 30 38 295

Kielten opiskelusta ja A2-kielen valinnasta

Kielten opiskelu on ensimmäiseltä luokalta lähtien läsnä jokaisen Kartanonkosken oppilaan koulupolulla. Tammikuussa järjestään 3. -luokkalaisten kieliaamu A2 -kielen valinnasta. Oppilaat pääsevät hetkeksi sukeltamaan espanjan, ruotsin, ranskan, saksan ja venäjän kielen maailmaan. Myös huoltajat kuulevat A2-kielen valitsemisesta kieliaamun aluksi.

Mikä olisi kotona tärkeintä mitä voi tehdä lapsen kieltenopiskelun hyväksi?

Kotiväen ei itse tarvitse osata kieltä, jota lapsi opiskelee. Lasta on hyvä auttaa ja tukea läksyjen ja kokeiden kanssa aivan kuten muissakin aineissa. Esimerkiksi sanastoa pystyy lapsen kanssa harjoittelemaan, vaikkei kieltä osaisikaan. Jos kotitehtävissä on ongelmia, usein pelkkä tehtävänannon lukeminen ja selittäminen lapselle auttaa. Kotona voidaan myös auttaa lasta luomaan omat rutiinit kielen opiskeluun.

Lapsen opiskelumotivaatioon vaikuttaa usein myönteisesti se, jos lapsi näkee tai kuulee kieltä jossain koulun ulkopuolella ja saa kokemuksia siitä, että kielitaidosta on iloa ja kielitaito on hyödyllinen. Kyse voi olla esimerkiksi kohdekielisen elokuvan katsomisesta tai vaikkapa ravintolan ruokalistasta vieraskielisten sanojen huomaamista. Opiskelumotivaatioon vaikuttaa myös se, miten lapsen vanhemmat suhtautuvat kielenopiskeluun. Usein vanhemman utelias ja myönteinen asenne tarttuu myös lapseen.

Kannattaako kaikkien valita A2-kieli?

Jos koulu tuottaa vaikeuksia esimerkiksi oppimisvaikeuksien vuoksi, ei ylimääräistä kieltä kannata valita, sillä A2-kielen opiskelu jatkuu aina yhdeksännelle luokalle asti. Alussa opiskelussa painopiste on suullisen kielitaidon harjoittelussa, mutta koko ajan harjoitellaan myös tekstien lukemista ja kirjoittamista. A2-kielen opiskelu ei ole pelkkää leikkiä ja pelaamista, vaan kielen opiskeluun kuuluu säännöllinen harjoittelu ja läksyjen tekeminen, kuten muissakin oppiaineissa. Jos on epävarma siitä, kannattaako oman lapsen valita A2-kieltä, kannattaa rohkeasti kääntyä asiassa luokanopettajan tai laaja-alaisen erityisopettajan puoleen.

Miksi pitäisi opiskella jotain muuta kieltä kun kaikki puhuu enkkua?

Vaikka maailmalla pärjää englannilla ja vaikka jo melkein kaikkialla osataan englantia, on kielitaitoisen ihmisen mahdollisuudet ymmärtää maailmaa laajemmat. Eri kielten avulla maailmaa kuvataan usein hieman eri tavoin. Löytyykö englannin kielestä täsmällinen ilmaus tilanteeseen kuin tilanteeseen? Tieteellisesti on todistettu, että useamman kielen osaaminen vaikuttaa ihmisen aivoihin ja ajatteluun myönteisesti. Englannin suuresta vaikutuksesta huolimatta myös muiden kielten osaaminen tulee tärkeämmäksi kun yhteiskunta on yhä monikielisempi.

Mitä muuta kielen opiskelu opettaa kuin kyseisen kielen hallintaa?

Kielen opiskelu on opiskeltavan kielen lisäksi paljon muutakin. Tavoitteena on tutustua kohdemaan tai maiden kulttuuriin ja sen arvoihin, oppia toimimaan opittavalla kielellä siinä ympäristössä, jossa kieltä käytetään ja kehittää kielenopiskelutaitoja, kuten oppilaan ongelmanratkaisukykyä ja toimimista vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Eri kielten opiskelu tukee kielitaidon laaja-alaista kehittymistä. Eri kielet eivät ole omina lokeroinaan oppijan päässä, vaan eri kielten osaamisen alustana on kaikille kielille yhteiset taidot.

Niina Elf, ruotsin opettaja

Ella Väinölä, ranskan ja ruotsin opettaja

Iira-Maria Ullgren, apulaisrehtori

Kolmasluokkalaisten kieliaamu ti 15.1.

Vapaaehtoinen A2-kieli alkaa neljännellä luokalla. Kielivalinta tehdään kolmannella luokalla tammikuussa. Tiistaina 15.1. klo 8.20-10 kielten opettajat järjestävät kolmannen luokan oppilaille kielisuihkun pajatyöskentelynä. Oppilaat pääsevät tutustumaan valittaviin kieliin (espanja, ranska, ruotsi, saksa, venäjä). Valittavien kielten lisäksi mukana on myös englannin kielen paja. Kaikki oppilaat osallistuvat pajoihin, vaikka eivät valitsisikaan uutta kieltä. Kaikkien 3. luokkien oppilaiden koulupäivä alkaa ti 15.1. klo 8.20. Myös huoltajat ovat tervetulleita osallistumaan kielipajoihin.

Samana aamuna ti 15.1. klo 8.00 koulun auditoriossa järjestetään kolmannen luokan oppilaiden huoltajille tiedotustilaisuus, jossa kerrotaan vapaaehtoisen A2-kielen valinnasta.

Oppilaat saavat koulusta A2-kielen valintaoppaan. Sen mukana on kaavake, joka palautetaan opettajalle, vaikka oppilas ei valitsisikaan A-kieltä.

Nykyisen opetussuunnitelman tuntijaon mukaan ruotsin kielen opiskelu alkaa 6. luokalla. Ne oppilaat, jotka ovat valinneet A2-kieleksi ruotsin, jatkavat opiskelua A2 -ryhmässä myös 6. luokalla.

Mikäli teille herää kysymyksiä oman lapsenne kielivalinnasta, kannattaa olla rohkeasti yhteydessä luokanopettajaan tai kielten opettajiin. Kielten opettajien yhteystiedot löytyvät koulun kotisivuilta. Lisätietoa kielten opiskelusta löytyy osoitteesta www.vantaa.fi/kieltenopiskelu .

VANHEMPAINYHDISTYS TIEDOTTAA

Kiitos yhteistyöstä

Vanhempainyhdistys kiittää kuluneesta syyslukukaudesta.

Rentoa joulua kaikille ja idearikasta uutta vuotta 2019!

Ystävänpäiväjuhla

Vanhempainyhdistys on mukana järjestämässä suosittua ystävänpäivänjuhlaa torstaina 14.2.2019. Tästä lisätietoa tulee Wilmassa.

Tule mukaan tukemaan tärkeää toimintaa?

Vanhempainyhdistyksen jäseneksi voivat liittyä Kartanonkosken koulun oppilaiden huoltajat sekä koulun henkilökunta. Kannattajajäseniksi voivat liittyä myös muut koulun ja kodin yhteistyön tukemisesta kiinnostuneet tahot. Vanhempainyhdistys tiedottaa toiminnastaan mm. Facebookissa.

Yhdistyksen jäsenmaksu on 10 euroa lukukaudelta (1.8.–31.7.). Jos haluat liittyä jäseneksi, laita meille sähköpostia osoitteeseen kartsin.vanhempainyhdistys[at]gmail.com ja saat ohjeet liittymiseen.

Jäsenmaksuista saatavat tulot ovat merkittävä osa toimintamme rahoitusta. Varainhankinnasta saatavat eurot tuloutamme 100 %:sti koulun ja oppilaiden arjen tukemiseen.

Jäsenmäärämme vaihtelee vuosittain keskimäärin 50 – 100 jäsenen välillä. Jäsenenä oleminen ei velvoita aktiiviseen toimintaan.

Kartanonkosken koulu

Pääkoulu: Tilkuntie 5, 01520 Vantaa 040 356 2893

Tammiston opetuspiste: Kaurapellonkatu 3, 01520 Vantaa 050 304 1894

Postiosoite: Kartanonkosken koulu PL 8512, 01030 VANTAAN KAUPUNKI

Rehtori: Tuija Tammi (Latva),
040 060 4363, tuija.tammi[at]vantaa.fi

Va. virka-apulaisrehtori: Iira-Maria Ullgren (Juuri ja Runko),
050 312 1705, iiramaria.ullgren@vantaa.fi

Vararehtori: Päivi Kotilainen,
050 312 1706, paivi.kotilainen@vantaa.fi

Koulusihteeri: Leila Pitkonen 040 356 2893


Koulusihteeri: Susanna Heinström (ma, ti, ke) 040 5729 105


Vartija: Nelli Haapaniemi 040 838 0780

Oppilashuolto

Kuraattori: Eivor Aspholm-Lindqvist (1.9. lähtien Suvi Uuttu)

040 584 9286

Terveydenhoitaja: Tarja-Liisa Valkonen,
(Juuri ja Runko, 9.lk), 040 516 0560

Terveydenhoitaja: Suvi Rapinoja,
(ma-ti, 7. ja 8.lk), 043 825 8039

Lääkäri:
Reet Aas (parittomat viikot ma ja pe)

Psykologi: Anniina Suni
040 847 0907


Oppilaanohjaaja: Poju Vainio
050 303 8295


Oppilaanohjaaja: Maria Hohka
050 303 3092

instagram