Käyttäytymisen ohjaaminen ja kurinpitotoimet Kanniston koulussa
KÄYTTÄYTYMISEN OHJAAMINEN JA KURINPITOTOIMET KANNISTON KOULUSSA (2/2018)
Kanniston koulun käyttäytymisen ohjaamisen ja kurinpitotoimien käytänteet ovat syntyneet vuosien saatossa hyvinvointikansion osaksi. Yhteisiä keskusteluja linjauksien tarkentamisesta on käyty ja käydään kun uusia tarpeita ilmenee, yleensä vähintään kerran lukuvuoden aikana. Käyttäytymisen ohjaaminen ja kasvatuksellinen ohjaus ovat jokapäiväistä toimintaa - kurinpitorangaistukset harvinaisia.
MYÖNTEISET KASVATUSMENETELMÄT ja toivotun käyttäytymisen vahvistaminen positiivisella palautteella
ensisijaisena kasvatusmenetelmänä
oppilaita kannustetaan hyvään käytökseen ja myönteiseen toimintaan arjen eri tilanteissa (helmet, tarrat, positiivinen palaute jne)
KASVATUKSELLINEN OHJAUS (lievät rikkeet – eivät vaadi kirjaamista Wilman kurinpitoon)
esimerkiksi myöhästyminen, välitunti- ja siirtymätilanteet, kotitehtävien unohtaminen, oppitunnin häiritseminen, kiroilu
oppilaan kuuleminen
tiedoksi huoltajille Wilmaan tuntimerkinnät -kohtaan, jolloin tieto välittyy vanhemmille (ja luokanopettajalle) tai soitto huoltajille
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa haltuun esineitä tai aineita sekä tarkistaa oppilaan tavarat (POL36§, d, e)
1. Koulun aikuisen huomautus
epäkohdan havainnut aikuinen huomauttaa tai puhuttelee oppilasta
2. Luokanopettajan puhuttelu
mikäli oppilas saa useamman huomautuksen samasta asiasta
3. Välituntikielto
välituntiin liittyvistä, toistuvista rikkeistä, opettaja/avustaja valvoo
4. Oppitunnin aikainen rauhoittuminen (alle 15 min)
aikuisen valvonnan alaisena
KASVATUSKESKUSTELU ja KURINPITOTOIMET (opettaja tai rehtori määrää, selvät rikkeet – Wilman kurinpitoon kirjattavat toimenpiteet)
huomioidaan oppilaan ikä ja kehitysaste
oppilaan kuuleminen
kirjataan Wilman kurinpitoon, ilmoitetaan huoltajalle puhelimella tai Wilma-viestillä
vahingon korvaaminen tulee huomioida kurinpitotointa määrättäessä ( POL35§)
oppilas määrätään korjaamaan tai korvaamaan tekemänsä vahinko
korvausvelvollisuus, jos rikottua ei saa korjattua
esim: oppilas sotkee ruokalassa -> oppilas siivoaa jälkensä
5. Opetuksen epääminen jäljellä olevan oppitunnin ajaksi tuntia pitävän opettajan päätöksellä tai jäljellä olevan työpäivän ajaksi rehtorin päätöksellä
aikuisen valvonnan alaisena
jos työpäivän ajaksi, niin vaarana oltava, että turvallisuus kärsii tai opetus vaikeutuu kohtuuttomasti. Oppilaalle järjestettävä tarvittava oppilashuolto.
6. Kasvatuskeskustelu
toistuva rike samasta asiasta tai yksittäinen vakavahko rike
huomioidaan huoltajan mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun
kasvatuskeskustelun toteuttaa luokanvalvoja tai opettaja
voi olla kahdessa osassa, jolloin huoltaja pääsee halutessaan mukaan
esim. törkeä kielenkäyttö, jatkuva oppitunnin häiritseminen, epäkunnioittava käytös toisia kohtaan, vilppi, koulun järjestyssääntöjen rikkominen
viimeistään kolmanteen kasvatuskeskusteluun samasta aiheesta on vanhemmat kutsuttava paikalle.
7. Jälki-istunto
0,5-2 tunnin jälki-istunto asian vakavuuden ja lapsen kehitysasteen mukaan
tieto aina suullisesti oppilaalle ja myös luokanopettajalle
esim. varastaminen, väkivalta, ilkivalta, tupakointi
jos samasta aiheesta on ollut kolme kasvatuskeskustelua, seuraa seuraavaksi jälki-istunto
8. Kirjallinen varoitus, rehtori
esim. vaarantaa vakavasti muiden turvallisuuden, toistuvia jälki-istuntoja väkivallan käytöstä tai yksittäinen vakava väkivallanteko.
9. Määräaikainen koulusta erottaminen
enintään 3 kk, rehtori toimittaa opetuslautakunnan yksilöasioiden jaoston päätettäväksi