Hiekkaharjun koulu
- Osoite
Talkootie 37
01350Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4511, 01030 Vantaan kaupunki
Yhteystiedot
Esittely
Ajankohtaista
Hiekkaharjun koulun joulujuhlat 2023
Tikkurilan suuralueHiekkaharjun koulun joulujuhlat pidetään keskiviikkona 20.12.2023 klo 9.00 ja 17.00. Jompaan kumpaan juhlaan tervetulleita ovat 1., 3. ja 5. -luokkalaisten huoltajat.
Ajankohtaista
Hiekkaharjun koulun säännöt tutuiksi kuvakilpailu
Tikkurilan suuralueHiekkaharjun koululla on 10 järjestyssääntöä, joihin oppilaat saavat piirtää kuvat. Henkilöstön valitsemat kuvat lähetetään graafikolle, joka tekee oppilaiden kuvien pohjalta yhden julisteen.
Ajankohtaista
Tervetuloa Hiekkaharjun koulun joulujuhlaan tiistaina 20.12 tai keskiviikkona 21.12!
Joulujuhlaa ovat tervetulleita seuraamaan 1., 3. ja 5.-luokkalaisten huoltajat. Huoltajat voivat tulla oppilaiden kanssa päiväjuhlaan tiistaina 20.12 klo 9 tai keskiviikkona 21.12 klo 9. Huoltajat voivat vaihtehtoisesti tulla keskiviikon 21.12 iltajuhlaan klo 17 alkaen, jonne osallistuvat vain...
Ajankohtaista
Hiekkaharjun koulun kodin ja koulun yhteistyöpäivä
Tikkurilan suuralueHiekkaharjun koulun kodin ja koulun yhteistyöpäivää vietetään perjantaina 30.9. Huoltajat ovat tervetulleita koulupäivään.
Ajankohtaista
Hiekkaharjun koulun vanha logo vaihdetaan uuteen
Tikkurilan suuralueHiekkaharjun koululla järjestettiin logokilpailu, jonka voittajasta tuli koulun uusi logo.
Hyväksy evästeet Analytiikka-kategoriasta nähdäksesi iframe-sisällön
Henkilökunta
Henkilökunnan sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot
Hallinto
tehtävä | nimi | puhelinnumero | sähköposti | |
rehtori | Kaija Karppinen | 040 1863054 | kaija.karppinen@vantaa.fi | |
apulaisrehtori | Carola Nieminen | 0400 760827 | carola.nieminen@vantaa.fi (sijaistukset ja harjoittelut) |
|
vararehtori | Linda Kaitsalmi | 040 1775871 | linda.kaitsalmi@eduvantaa.fi | |
koulusihteeri | Elena Myugyanen | 040 5018226 | elena.myugyanen@vantaa.fi |
Opettajat
Henkilöstötila: 040 648 5566
Opetus- ja avustajahenkilökunnan sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@eduvantaa.fi ellei muuta mainita.
Käsityöluokka: 040 357 67 60
1-2 pienryhmä | Terhi Neuvonen | |
1A | Agata Ronkainen | |
1B | Päivi Untamala | |
1C | Cindy Lehtinen | |
1D | Viivi Timonen | |
1E | Tuisku Hakala | |
2-3 pienryhmä | Heidi Wasström | |
2A | Anni Soirala | |
2B | Leena Kammonen | |
2C | Iiris Rantanen | |
2DE | Noora Hallikainen Eevi Massinen |
|
3B | Päivi Montuori-Moikko | |
3C | Iiris Jumppanen (ma-ke) Pinja Piipponen (to-pe) |
|
3DE | Laura Hyyryläinen Linda Kaitsalmi |
|
4 pienryhmä | Reetta Svennblad | |
4A | Aliisa Kangas | |
4B | Aime Niyitegeka | |
4C | Mira Iivonen | |
4D | Laura Lindh | |
5 pienryhmä | Mikko Säylä | |
5B | Annika Metso | |
5C | Hannu Siniketo | |
5DE | Matti Manninen Hannele Rainio |
|
6 pienryhmä | Mika Atti | |
6A | Iida Leino | iida.2.leino@eduvantaa.fi |
6B | Milla Kilpinen | |
6C | Kari Vannemaa | kari.vannemaa1@eduvantaa.fi |
6D | Atte Heinonen | |
Valmistava opetus VO1-6 |
Asta Hovisalmi |
Laaja-alaiset erityisopettajat ja aineenopettajat
Nivelopettaja (Luokat 1-2) |
Krista Kari | |
Laaja-alainen erityisopettaja luokat 1,3 |
Emmiina Laamanen | |
Laaja-alainen erityisopettaja luokat 2-3 |
Annika Zitting | |
Laaja-alainen erityisopettaja luokat 4-5 |
Mari Romppanen | anna-maria.romppanen@eduvantaa.fi |
Laaja-alainen erityisopettaja luokat 5-6 |
Nora Krogerius | |
Suomi toisena kielenä (S2) luokat 1-3 |
||
Suomi toisena kielenä (S2) luokat 4-6 |
Kaisa Väisänen | |
Englanti, ruotsi, saksa | Päivi Kuusenmäki | |
Espanja, englanti | Carola Nieminen |
Etappi
Etappi I
erityisluokanopettaja / etappi-luokka | Kaisa Niemelä |
kaisa.niemela@eduvantaa.fi 050 3145144 |
oppilashoitaja / etappi-luokka | Mira Peltonen | 040 7079731 (koulukuljetusasiat) |
sosiaaliohjaaja / etappi-luokka | Hanna Dahllund |
hannastina.dahllund@vakehyva.fi 040 5340607 |
Etappi II
erityisluokanopettaja / etappi-luokka | Maria Saarivuo | 040 5401372 maria.saarivuo@eduvantaa.fi |
sosiaaliohjaaja / etappi-luokka | Maija Jääskeläinen | 040 1536281 |
Jalkautuva etappi
erityisopettaja / jalkautuva | Tytti Lankinen | 040 0253473 |
psykiatrinen sairaanhoitaja / jalkautuva | Pekka Heininen | 040 8697987 pekka.heininen@vakehyva.fi |
Muu henkilökunta
Vartija | Harri Kupiainen | 040 5799210 |
Iltapäiväkerho | Vantaan lastenliitto / Virve Hakasalo | 045 150 0580 |
Keittiö | Mari Paananen | 040 1267921 |
Oppilashuolto
Terveydenhoitaja | Nea Hinkkanen | 040 8659614 |
Koulukuraattori | Virve Bäckström | 050 3035517 |
Koulupsykologi | Frans Suokas | 040 187 2633 frans.suokas@vakehyva.fi |
Hiekkaharjun koulun kouluterveydenhuolto hyvinvointialueen sivuilla
Järjestyssäännöt
Nämä järjestyssäännöt ovat voimassa kaikissa koulun tilaisuuksissa myös silloin, kun ne järjestetään kouluajan ja koulualueen ulkopuolella. Voit katsoa säännöt myös Hiekkiksen Instagramin kohokohdista.
- Koulussa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä.
- Järjestyssääntöjä noudatetaan kouluaikana koulualueella ja opettajan määrittämissä oppimisympäristöissä sekä koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
- Oppilas käyttäytyy asiallisesti muita kohtaan.
- Oppilas antaa itselleen ja toisille opiskelu-, työ- ja ruokarauhan.
- Oppilas ei kiusaa, käyttäydy uhkaavasti tai loukkaa toisen fyysistä koskemattomuutta.
- Oppilas noudattaa koulun työjärjestyksen aikataulua.
- Oppilas pitää hyvää huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä kunnioittaa toisten omaisuutta.
- Oppilas käyttää opetustilanteessa kännykkää ja muuta teknologiaa opiskelun edistämiseksi opetushenkilöstön luvalla.
- Oppilas ei tuo kouluun esineitä tai aineita, jotka ovat opiskelun kannalta tarpeettomia tai joilla voidaan vahingoittaa henkilöitä tai omaisuutta.
- Oppilas poistuu koulupäivän aikana koulualueelta vain opetushenkilöstön luvalla.
Hiekkaharjun koulun päivärytmi
Päivärytmi
1. oppitunti | klo 8.15-9.00 |
2. oppitunti | klo 9.00-9.45 |
välitunti | |
3. oppitunti | klo 10.15-11.00 (sisältää ruokailun 1.–.3.-luokkalaisille) |
välitunti | (sisältää pienryhmien ruokailun) |
4. oppitunti | klo 11.15-12.00 (sisältää ruokailun 4.–6.-luokkalaisille) |
välitunti | (ei välituntia 4.–6.-luokkalaisilla) |
5. oppitunti |
klo 12.15-13.00 |
välitunti | |
6. oppitunti | klo 13.15-14.00 |
7. oppitunti | klo 14.00-14.45 |
Tärkeät päivämäärät lv 24-23
Tiedot päivittyvät lukuvuoden aikana. Erilaisista tapahtumista ja poikkeuspäivistä sekä -aikatauluista saa lisätietoa omalta opettajalta.
SYKSY 2023
- 10.8.2023 Ensimmäinen koulupäivä
- Kaikilla on koulua klo 9 - 12
- Kaikilla on koulua klo 9 - 12
- 11.8.2023 Kaikilla koulua 9 - 12
- 1.9.2023 Yleisurheilupäivä
- 23.8.2023 Vanhempainilta
- 4. - 6.9.2023 Oppilaiden valokuvaus
- 29.9.2023 Kodin ja koulun yhteistyöpäivä sekä uuden pihan avajaiset
- 31.10.2023 Koko koulun Halloween-pukeutumispäivä
- 30.11.2023 Nelosluokkalaisten itsenäisyyspäivän tanssit
- 5.12.2023 Itsenäisyyspäivän juhla koululla, siisti pukeutuminen
- 18.12.2023 Joulukirkko
- 20.12.2023 Aamujoulujuhla klo 9.15 ja iltajoulujuhla klo 17.00
- 22.12.2023 Koulupäivä kaikilla klo 9 - 12/12.15, todistukset ja joulupuuro
KEVÄT 2024
- 11.1.2024 A2-kielten vanhempainilta 3. luokan vanhemmille klo 18.00
- 22.1.2024 3.lk kielivalinnat tulee olla tehtynä Wilmassa
- Viikolla 10 talviliikuntaviikko
- Luokanopettajilta tarkempaa tietoa luokan talviliikuntapäivästä
- Luokanopettajilta tarkempaa tietoa luokan talviliikuntapäivästä
- 10.5. Kodin ja koulun yhteistyöpäivä
- 17.5. Koulupäivä loppuu viimeistään klo 12.15
- 28.5. poikkeusaikataulu
- Luokat 1 - 3 koulupäivä klo 9 - 12
- Luokat 4 - 6 koulupäivä klo 8.15 - 12.15
- 29.5. poikkeusaikataulu
- Luokat 1 - 3 koulupäivä klo 9 - 12
- Luokat 4 - 6 koulupäivä klo 8.15 - 12.15
- 30.5. Kaikilla koulua klo 9 - 12
- 2. ja 4. luokkien kevätjuhla (kevätjuhlakenraali), 2. ja 4. luokkien huoltajat kutsuttu
- 2. ja 4. luokkien kevätjuhla (kevätjuhlakenraali), 2. ja 4. luokkien huoltajat kutsuttu
- 31.5. Kaikilla koulua klo 9 - 12
- 1., 3. ja 5. luokkien kevätjuhla (kevätjuhlakenraali), 2. ja 4. luokkien huoltajat kutsuttu
- 1., 3. ja 5. luokkien kevätjuhla (kevätjuhlakenraali), 2. ja 4. luokkien huoltajat kutsuttu
- 1.6. Kevätjuhla ja todistustenjako
- Luokat 1 - 5 ja huoltajat lipunnostojuhlassa. Huom! Koulu alkaa klo 8.15
- 6. luokat ja huoltajat salissa. Huom! Kuudesluokkalaisilla koulu alkaa klo 9
Hiekkaharjun koulun oppilaalle
Oppilashuolto ja opettajat ovat apunasi jos mieleesi tulee kysymyksiä tai huolia.
Tukea ja apua
Opettajalle voi aina tulle kertomaan, jos huomaat esimerkiksi kiusaamista tai yksin jättämistä. Myös sillon, jos sinulla on vanhempien kanssa hankalaa tai sinulla on huoli terveydestäsi, kannattaa puhua opettajan kanssa.
Voit myös käydä tapaamassa koulukuraattoria, joka osaa erityisen hyvin auttaa kaveriasioissa tai muissa mieltä vaivaavissa asioissa. Kouluterveydenhoitajan kanssa voit keskustella mieltäsi vaivaavista terveysasioista, hän osaa ohjata sinut eteenpäin ja on tarvittaessa yhteydessä vanhempiisi.
Tarvitsetko apua oppimiseen?
Kerro asiasta omalle opettajallesi tai erityisopettajalle. Heidän kauttaan saat oppimiseesi tukea ja hyviä vinkkejä, miten opit helpommin juuri sinulle sopivalla tavalla.
Oppilaskunta
Oppilaskunta muodostuu koulun kaikista oppilaista, aivan kuten yhteiskunta muodostuu sen kansalaisista. Jotta koulun oppilaiden asioita voitaisiin edistää, tarvitaan pienempi porukka tekemään työtä. Tätä porukkaa kutsutaan oppilaskunnan hallitukseksi. Yhteiskunnassa samalla idealla toimii eduskunta. Yleensä oppilaskunnan hallituksessa on jokaiselta luokalta edustaja, isoissa kouluissa edustajat saatetaan valita luokkatasoilta, jotta hallituksesta ei tule liian suurta.
Oppilaskunnan hallituksen tulee kysyä koko koulun oppilaskunnan mielipidettä tärkeissä asioissa, jotta hallitus edustaisi kaikkia oppilaita. Kun mielipiteitä kysytään, muista tuoda oma kantasi esille, jotta sinulle tärkeät asiat menisivät eteenpäin.
Kummitoiminta
Kummitoiminnan avulla edistetään koulun yhteisöllisyyttä ja edistetään koulun turvallista alkua. Hiekkaharjun koulussa oppilaiden kummitoiminta järjestetään luokkapareittain:
- 6. luokkalaiset toimivat kummeina 3. luokkalaisille
- 5. luokkalaiset toimivat kummeina 2. luokkalaisille
- 4. luokkalaiset toimivat kummeina 1. luokkalaisille
Vaikuta
Näin voit vaikuttaa
Jokaisella nuorella on oikeus osallistua ja vaikuttaa.
Voit osallistua ja vaikuttaa esimerkiksi Vaikuttaja-päivässä tai nuorten vaikuttajaryhmissä
- nuorisovaltuusto
- oppilaskunnat
- nuorisotilojen vaikuttajaryhmät
Lisäksi voit äänestää nuorisovaltuustovaaleissa, tehdä kuntalaisaloitteen, toimia vertaisohjaajana ja tapahtumatuottajana, toimia järjestössä tai suunnitella ja toteuttaa oman hankkeen.
Vaikuttaminen omassa koulussa
Voit asettua ehdolle oppilaskunnan hallitukseen ja toimia näin oman luokkasi edustajana. Se on luottamustehtävä, jossa oppii yhteistyötä ja viemään eteenpäin yhteisiä asioita. Oppilaskunnan hallitusta vetää ohjaajaopettaja.
Voitte oman luokkasi tai kavereittesi kanssa tehdä aloitteita esim. kouluviihtyvyyden parantamiseksi. Muistattehan, että asiallisesti esitetyt ideat menevät varmimmin eteenpäin!
- aloitteen tekeminen
- kummitoiminta
Tekemistä vapaa-aikaan
Koulussa toimii erilaisia kerhoja, joihin voit osallistua maksutta.
Liikuntakerho | perjantaisin klo 14-16 | Koulun liikuntasali |
Askartelukerho (1.-3. lk) | torstaisin klo 14-15 | 4D-luokka, C-käytävä |
Askartelukerho (4.-6. lk) | torstaisin klo 15-16 | 4D-luokka, C-käytävä |
Luontokerho (1.-2. lk) | tiistaisin klo 14-15.30 | Ulkona |
Luontokerho (3.-4. lk) | maanantaisin klo 14-15.30 | Ulkona |
Kokkikerho (7 - 12-vuotiaat) | maanantaisin klo 16.30-18 | Aula ja opetuskeittiö |
Kepparikerho (7 - 12-vuotiaat) | tiistaisin klo 18-19 | 6A-luokka, D-käytävä |
Lisäksi nuorisotalot tarjoavat monenlaista toimintaa eri ikäisille nuorille, mene rohkeasti vaikka kaverisi kanssa tutustumaan Nuta-toimintaan!
Myös urheiluseurat ja järjestöt ylläpitävät erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Käy kokeilemassa myös Harrastushakua, saatat löytää itsellesi mukavan harrastuksen!
Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin, netti ja chat
Lasten ja nuorten puhelimeen voi soittaa maksutta koko maassa joka päivä. Puhelimen toisessa päässä on koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella.
Lasten ja nuorten puhelimessa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Puhelimen aikuiset päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Lasten ja nuorten puhelimen puheluja ei nauhoiteta.
Voit soittaa puhelinnumeroon 116 111
- maanantaista perjantaihin kello 14–20
- lauantaisin ja sunnuntaisin kello 17–20
Jos ääneen puhuminen tuntuu vaikealta, voi kirjoittaa viestin Lasten ja nuorten nettikirjepalveluun luottamuksellisesti ja nimettömänä. Kirjeeseen vastaa vapaaehtoinen, luotettava aikuinen.
MLL:n aikuiseen päivystäjään voi ottaa yhteyttä myös chatin kautta
- maanantaisin klo 17-20
- tiistaisin klo 17-20
- keskiviikkoisin klo 17-20
Hiekkaharjun koulun huoltajille
Ilmoita poissaolo
Huoltaja ilmoittaa lapsen sairastumisesta mahdollisimman pian koululle Wilman kautta. Mikäli lapsi ei ilmesty kouluun lukujärjestyksen mukaisesti, eikä huoltaja ole ilmoittanut poissaolosta, koululta ollaan yhteydessä huoltajiin tilanteen selvittämiseksi.
Lomamatkat suositellaan suunniteltavaksi koulun loma-aikoihin. Mikäli se ei ole mahdollista, huoltajien tulee tehdä loma-anomus Wilmassa kohdassa hakemukset ja päätökset. Huoltajat ovat myös vastuussa opiskelusta anotun loman aikana.
Koulumatka
Koulumatka ja saattaminen
Jotta kaikilla olisi varmasti turvallista niin koulumatkoilla kuin koulun tiloissakin, Hiekkaharjun koulussa on tehty joitakin linjauksia, joita kaikkien oppilaiden tulee noudattaa:
suosittelemme, että 1.–2. luokkien oppilaat kulkevat koulumatkansa kävellen
3.–6. luokkien oppilaat saavat kulkea
Koulukuljetus
Jos oppilaan koulumatka on pitkä tai perustelluista syistä tarvitaan koulukuljetusta, koululaismatkakorttia, taksikuljetusta ja saattamisavustusta haetaan koulukuljetushakemuksella.
Koulukuljetushakemus perusopetus (531006)(pdf, 138.61 KB)Kouluruokailu
Ruokailu koulussa
Kouluissa tarjotaan jokaisena koulupäivänä oppilaalle maksuton ateria. Kouluruokailun tavoitteena on tarjota oppilaalle ravitsemussuositusten mukaista, täysipainoista ja maistuvaa ruokaa. Ruokailuun osallistuvien ja ruokailun valvojan vastuulla on, että ruokahetkestä muodostuu rauhallinen sekä viihtyisä ja ruokailuun on varattu riittävästi aikaa. Kouluruokailu on kiinteä osa koulun kasvatus- ja opetustoimintaa.
Hiekkaharjun koulussa käytetään kuuden viikon kiertäviä ruokalistoja ja ruuasta vastaa Vantti. Ruokalistoihin voit tutustua täältä.
Lisätietoa kouluruokailusta Vantaalla.
Erityisruokavaliot
Huoltajan tulee toimittaa allekirjoitettu ilmoitus koululaisen erityisruokavalion tarpeesta ja muista ruokavalioon kohdistuvista rajoitteista oppilaan kouluterveydenhoitajalle erikoisruokavaliolomakkeella. Kouluterveydenhoitaja ilmoittaa asiasta keittiöön. Mikäli erityisruokavalion tarve johtuu terveydellisistä syistä, lomakkeeseen tulee liittää voimassa oleva lääkärintodistus. Lääkärintodistus tulee päivittää vuosittain, jotta voimme varmistua erityisruokavalion oikeellisuudesta ja myös siitä, ettei koululaisen ruokavaliota rajoiteta turhaan.
Erikoisruokavaliolomakkeen voit täyttää täältä.
Vahingon sattuessa
Vakuutus
Oppilaat ovat vakuutettuja sekä kouluaikana että koulumatkoilla. Vakuutus kattaa myös muun opetussuunnitelman mukaisen toiminnan, kuten retket ja leirikoulut sekä iltapäivätoiminnan ja koulun kerhot. Vakuutus on voimassa koulumatkalla vain, jos lapsi lähtee suoraan kotiin koulupäivän jälkeen.
Tapaturma
Jos oppilaalle sattuu kouluaikana tapaturma, hän saa ensiavun koulussa. Sieltä oppilas ohjataan tarvittaessa terveyskeskukseen tai vakavissa tapauksissa suoraan sairaalaan. Yksityisten lääkäriasemien palveluista aiheutuneita kustannuksia ei korvata. Mahdollinen lapsen oma sairauskulu- tai yksityistapaturmavakuutus ei valitettavasti korvaa perusopetuslain mukaisia tapaturmia, koska niistä kunta on lain mukaan korvausvelvollinen.
Tapaturmassa rikkoutuneita vaatteita, kelloja, kännyköitä ja muuta tavaraa ei korvata. Ainoastaan hoitotoimenpiteen yhteydessä leikatuista vaatteista voi saada korvausta. Tapaturmasta tehdään selvitys siinäkin tapauksessa, ettei lääkärin hoitoa tarvita. Silmälasit korvataan, mikäli tapaturma on edellyttänyt terveydenhoitajan tai lääkärin hoitoa.
Tavaroiden rikkoutuminen
Kouluun tuodut tavarat ovat perheiden vastuulla. Esimerkiksi älylaitteiden rikkoutumisen korvaaminen ei kuulu koululle. Mikäli rikkoutuminen aiheutuu toisen oppilaan vahingonteosta, asiaa toki selvitellään koulun toimesta, mutta korvausvastuu jää vahinkoa tehneen oppilaan perheelle. Tällaiset tilanteet ovat usein hankalia selvittää ja herättävät voimakkaita tunteita, joten kouluun ei kannata ottaa mukaan tarpeettomasti erityisesti arvokkaita tavaroita.
Tasa-arvosuunnitelma
Kaikissa peruskouluissa tehdään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma yhteistyössä oppilaiden kanssa. Suunnitelman tarkoituksena on saada esiin tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta heikentäviä ilmiöitä ja luoda keinoja edistää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä koulussa.
Hiekkaharjun koulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussunitelma löytyy sen valmistuttua loppuun tältä sivustolta.
Hiekkaharjun koulun opetus ja oppiminen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet on otettu käyttöön 1.8.2016 vuosiluokilla 1–6. Suunnitelma ohjaa koululaista aktiiviseksi toimijaksi, joka oppii vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien, muiden aikuisten ja eri yhteisöjen kanssa. Opettajan rooli muuttuu aiempaa ohjaavammaksi, kun oppilaan vastuu omasta työskentelystä kasvaa. Oppimisympäristöt laajenevat luokkahuoneesta uusiin ympäristöihin kuten esimerkiksi kirjastoihin, museoihin ja nuorisotiloille.
Voimassa ja käytössä olevia opetussuunnitelmia voi tarkastella lähemmin ePerusteet-sivustolta. Lisäksi Vantaan suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmat löytyvät kouluittain Vantaan opetussuunnitelman sivuilta.
Painotettu opetus
Vantaalla on lähikouluperiaate, joka tarkoittaa sitä, että jokaiselle oppilaalle turvataan laadukas oppimisympäristö oman asuinpaikkansa mukaisessa lähikoulussa. Kaikkia vantaalaisia peruskouluja kehitetään tasapuolisesti ja hyviä käytänteitä jaetaan kaikkien koulujen kesken. Muutamissa kouluissa on kuitenkin tarjolla painotettua opetusta, joihin tulee hakea erikseen. Voit tarkistaa painotettua opetusta tarjoavat koulut täältä.
Oppilaanohjaus
Hiekkaharjun koulussa hyödynnetään Vantaan kaupungin ohjaussuunnitelmaa. Ohjausta annetaan eri oppiaineiden, opetuksen, oppilaanohjauksen ja koulun muun toiminnan yhteydessä. Ohjausta tehdään myös yhteistyössä huoltajien kanssa. Tarkoituksena on tukea oppilaan opiskelu- ja yhteistyötaitojen sekä omatoimisuuden kehittymistä.
Oppiaineet
Peruskouluissa opiskellaan edelleen samoja tuttuja oppiaineita kuin aiemminkin, mutta joitakin aineita opiskellaan jo aiempaa nuorempina. Esimerkiksi fysiikkaa, kemiaa, kotitaloutta ja yhteiskuntaoppia opiskellaan nykyään myös alakoulussa.
Tuttujen oppiaineiden rinnalle ovat tulleet monialaiset oppimiskokonaisuudet, joiden tarkoituksena on yhdistää eri oppiaineita ja tukea oppilaan kykyä ymmärtää eri ilmiöiden yhteyksiä. Jokaisessa koulussa toteutetaan vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuoden aikana.
Opetuksesta vastaavat ensisijaisesti luokanopettajat ja aineenopettajat. Joissakin aineissa on myös kiertäviä opettajia, jotka voivat opettaa useassa koulussa useita eri ryhmiä. Tällaisia ovat oman äidinkielen opettajat ja pienryhmäisten uskontojen opettajat. Oppilaat saattavat käydä oman äidinkielen tai pienryhmäisen uskonnon tunneilla toisessa koulussa, mutta tavoitteena on, että opetus olisi aina mahdollisimman lähellä oppilaan kotia.
Suomi toisena kielenä
Suomi toisena kielenä -opetukseen eli S2-opetukseen voi osallistua, jos oppilaan äidinkieli ei ole suomi, ruotsi tai saame. Opetuksessa huomioidaan erilaiset kielenoppimisen tarpeet, joita maahanmuuttajataustaisilla oppilailla voi olla. Päämääränä on, että oppilas saavuttaa sellaiset kielelliset taidot, että hänen on mahdollista toimia tasavertaisena oppilaana kieliyhteisössä.
Suomi toisena kielenä -oppimäärä on yksi äidinkielen ja kirjallisuuden oppimääristä. Opetusta järjestetään luokissa samanaikaisesti muiden opettajien ja oppilaiden kanssa tai niin, että S2-oppilaat opiskelevat omassa luokassaan S2-opettajan kanssa. Suomi toisena kielenä -opetus ei ole tukiopetusta, vaan sillä on omat tavoitteensa, sisältönsä ja ja arviointikriteerinsä, joita noudatetaan opetuksessa.
S2-opetuksen tavoitteet voidaan jakaa viiteen osa-alueeseen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteella:
- Erilaisten tekstien tulkinta ja tuottaminen
- Antaa valmiuksia kirjallisuuden hallitsemiseen ja ymmärtämiseen
- Antaa valmiuksia suomalaisen kulttuurin ymmärtämiseen
- Antaa valmiuksia eri vuorovaikutustilanteissa toimimiseen
- Oppia käyttämään suomen kieltä kaiken oppimisen tukena
Lisää suomi toisena kielenä -opetuksesta voit lukea täältä.
Omat äidinkielet
Oman äidinkielen opetuksella tuetaan oppilaan ajattelua, kielitaitoa ja viestintää. Oman äidinkielen opetus luo osaltaan pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle ja vahvistaa oppilaan monikulttuurista identiteettiä. Opetus tukee myös muiden oppiaineiden opiskelua.
Vantaalla järjestetään oman äidinkielen tai ylläpitokielen opetusta noin 30 kielessä. Oman äidinkielen opetus on perusopetusta täydentävää opetusta oppilaan perustuntimäärän lisäksi, ja sitä pyritään antamaan kaksi tuntia viikossa.
Oman äidinkielen opetukseen ilmoittaudutaan samaan aikaan kun ilmoittaudutaan koulun oppilaaksi. Opetukseen voi ilmoittautua myös täyttämällä paperisen lomakkeen, jota voi pyytää omasta koulusta. Lisätietoa saat täältä.
Pienryhmäiset uskonnot
Vantaalla opetetaan valtiokirkkojen eli evankelisluterilaisen ja ortodoksisen uskonnon lisäksi kolmea eri pienryhmäistä uskontoa:
- katolinen
- islam
- buddhalainen
Jokainen oppilas ohjataan oman uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetukseen. Evankelisluterilaisen uskonnon opetus on avointa kaikille.
Jos ei oppilas kuulu mihinkään uskontokuntaan, hän ja hänen huoltajansa saavat pyytää sellaista uskonnon opetusta, joka vastaa kodin katsomusta.
Oppimisen tuki
Kuten muissakin kouluissa, myös Hiekkaharjun koulussa oppilaan tarvitsema tuki järjestetään erilaisilla joustavilla järjestelyillä. Tuen järjestelyt tehdään yhteistyössä oppilasta opettavien opettajien ja tarvittaessa avustavan henkilöstön kanssa.
Oppilaan tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa huomioidaan oppilaan tuen tarve. Tuki voi olla yleistä, tehostettua tai erityistä. Lisäksi Hiekkaharjun koulussa työskentelee koulunkäynninohjaajia opiskelun tukena.
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Yleinen tuki on ensimmäinen tukikeino. Sitä järjestetään suunnitelmallisesti oppilaan edistymistä seuraten hänen omassa opiskeluympäristössään. Yleinen tuki suunnitellaan ja järjestetään oppilaan, huoltajien, opettajien ja tarvittaessa muun henkilöstön kanssa yhteistyössä. Oppilas saa tarvittaessa tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta tai oppilashuollon tukea. Osana yleistä tukea oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma.
Tehostettu tuki on tukimuoto, joka otetaan käyttöön, jos oppilas tarvitsee laajemmin ja pitkäaikaisemmin tukea. Tehostetun tuen toteuttamiseksi laaditaan oppilaalle oppimissuunnitelma, jossa kuvataan mm. oppilaan tarvitsema tuki ja sen järjestäminen.
Erityinen tuki otetaan käyttöön, jos tavoitteita ei saavuteta muilla tukikeinoilla. Se on aina suunnitelmallista ja oppilaan kokonaistilanteen huomioivaa. Oppilaalle laaditaan HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma), johon kirjataan oppilaalle annettava tuki. Oppilaan HOJKS tarkistetaan kaksi kertaa lukuvuodessa.
Lisätietoa oppimisen tuesta Vantaalla.
Muut tukimuodot
Hiekkaharjun koulussa oppilaita on mahdollista tukea monin eri tavoin. Koulupäivän aikana opetusta on rytmitetty jako- ja palkkitunneilla, joiden avulla oppilaat pääsevät työskentelemään pienemmissä ryhmissä. Palkkitunneilla tarkoitetaan, sitä että samalla luokka-asteella järjestetään jonkin oppiaineen opetus samaan kellonaikaan. Tätä kutsutaan joustavaksi ryhmittelyksi.
Lisäksi opetusta eriytetään. Eriyttäminen tarkoittaa sitä, että oppilaiden tavoitteet ja tehtävät vaihtelevat yksilöllisesti. Se voi kohdistua esimerkiksi opetuksen sisältöihin, käytettäviin opetusmateriaaleihin ja -menetelmiin, työtapoihin ja koulu- ja kotitehtävien määrään sekä niihin käytettävään aikaan. Joissakin tapauksissa oppilaalle voidaan määrittää erityiset painoalueet tai oppimäärä voidaan yksilöllistää.
Koulun tiloissa toimii säännöllisesti esimerkiksi läksykerho, jonne oppilas voi jäädä koulupäivänsä jälkeen tekemään saatuja kotitehtäviä koulun aikuisen kanssa. Läksykerhoon ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja sieltä saa lähteä kun tehtävät on tehty.
Eri opettajat järjestävät myös tukiopetusta eri oppiaineista. Tukiopetus tapahtuu tyypillisesti lyhytjaksoisesti pienissä ryhmissä ja yksilöllisillä tehtävillä, joiden avulla harjoitellaan jotain tiettyä asiaa. Tukiopetusta voidaan järjestää niin opettajan aloitteesta kuin oppilaan tai huoltajan pyynnöstä. Se tapahtuu monesti oppilaan koulupäivän ulkopuolella esimerkiksi oppituntien jälkeen tai aikaisin aamulla.
Erityisopetus
Oppilas voi saada oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä tukea laaja-alaiselta erityisopettajalta, joka antaa osa-aikaista erityisopetusta. Osa-aikaisella erityisopetuksella parannetaan oppimisedellytyksiä ja ehkäistään oppimisen eri alueisiin liittyvien ongelmien kasvua. Osa-aikaista erityisopetusta voidaan antaa, jos oppilaalla on esimerkiksi kielellisiä tai matemaattisia vaikeuksia, oppimisvaikeuksia yksittäisissä oppiaineissa, vaikeuksia opiskelutaidoissa tai sosiaalisissa taidoissa. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan samanaikais-, pienryhmä- tai yksilöopetuksena.
Hiekkaharjun koulussa erityistä tukea on myös mahdollista saada pienryhmissä. Pienryhmien opettajat ovat erityisluokanopettajia ja oppilaiden tukena luokassa toimii myös koulunkäynninohjaaja. Pienryhmät voivat olla yhdysluokkia, jolloin luokalla on esimerkiksi vuosiluokkien 5.-6. oppilaita tai oppilaat voivat olla samalla vuositasolla. Pienryhmän oppilaita voidaan integroida yksittäisinä oppitunteina tai oppiaineittain yleisopetuksen ryhmiin.
Hiekkaharjun koulun erityisopettajat ja pienryhmät löytyvät henkilökunta-välilehdeltä.
Oppimisen tukeminen kotona
Tasainen arki ja hyvät elämäntavat tukevat kaikkea oppimista. Liikunta, säännöllinen ruokailu ja riittävä lepo ovat perusasioita koulutyön tueksi erityisesti murrosiässä. Koululaisen elämässä mukana eläminen myönteisesti ja vanhempien kannustava asenne koulutöiden tekemiseen tukevat myös koululaisen henkistä hyvinvointia, joka on tärkeässä roolissa oppimisessa.
Valmistava opetus
Hiekkaharjun koulussa toimii yksi valmistava luokka. Valmistavaa opetusta järjestetään oppilaille, jotka muuttavat Suomeen eivätkä vielä osaa riittävästi suomen kieltä voidakseen opiskella suomenkielisessä ryhmässä. Valmistavan opetuksen aikana harjoitellaan suomen kielen alkeita, suomalaisen koulun arkea ja eri oppiaineita kuten matematiikkaa ja ympäristöoppia.
Valmistavassa opetuksessa opiskellaan enintään yksi vuosi. Vuoden aikana on mahdollista, että oppilaat opiskelevat yksittäisiä oppiaineita tai tunteja suomenkielisissä ryhmissä. Kun oppilaan kielitaito on riittävä, hän voi siirtyä perusopetukseen ikäänsä ja taitojaan vastaavalle luokalle. Vantaalla kaikki ensimmäisen luokan valmistavan opetuksen oppilaat opiskelevat inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmissä.
Lisätietoa valmistavasta opetuksesta Vantaalla ja siihen ilmoittautumisesta löydät täältä.
Etappi-toiminta
Etappi-toiminta tarjoaa vahvaa ja moniammatillista tukea 1.-6. luokan oppilaille, joiden käyttäytymisen ja tunne-elämän vaikeudet hankaloittavat merkittävästi koulunkäyntiä. Etappi-jakson aikana arvioidaan oppilaan koulunkäynnin kokonaistilannetta sekä suunnitellaan ja toteutetaan tarvittavia tukitoimia yhdessä oppilaan monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa. Etappi-jakson aikana tehdään tiivistä yhteistyötä oppilaan, huoltajien, lähikoulun sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Toiminnan tavoitteena on lapsen ja hänen perheensä voimavarojen vahvistaminen. Ennen etappijakson alkamista oppilaalla tulee olla erityisen tuen antamista koskeva päätös. Etappijakson aikana tehdään tarvittavat kirjaukset pedagogisiin asiakirjoihin, terveydenhuollonjärjestelmään sekä sosiaalialan asiakastietojärjestelmään.
Hiekkaharjun etapin toiminnasta vastaa moniammatillinen tiimi, johon kuuluvat kaksi erityisopetusta antavaa opettajaa, psykiatrinen sairaanhoitaja, sosiaaliohjaaja sekä koulunkäyntiavustaja. Nimet ja yhteystiedot löydät henkilökunta-välilehdeltä.
Etapin toimintamuodot
Jalkautuvassa työmuodossa oppilasta tuetaan hänen omassa oppimisympäristössään. Jalkautuvan etapin työskentely kestää noin kuukauden. Jakso alkaa oppilaan, huoltajien, oman opettajan ja etapin työparin yhteisellä tapaamisella. Etapin työpari suunnittelee ja toteuttaa tukitoimia yhdessä oppilaan oman opettajan kanssa. Asetettujen tavoitteiden toteutumista ja tukitoimien vaikutusta arvioidaan säännöllisesti jakson aikana.
Ryhmämuotoinen opiskelu Hiekkaharjun etappi-luokassa
Etappi-luokassa opiskellaan oppiaineita sekä harjoitellaan ja vahvistetaan oppilaan sosio-emotionaalisiataitoja. Ryhmässä on korkeintaan kuusi oppilasta. Etappijakson pituus vaihtelee oppilaskohtaisesti, mutta kestää korkeintaan noin vuoden. Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan ja seurataan säännöllisesti jakson kuluessa.
Hakumenettely
Oppilaan etappihakemuksen tekee monialainen asiantuntijaryhmä yhteistyössä huoltajien ja aluekoordinaattorin kanssa. Päätöksen etappijaksosta tekee aluepäällikkö. Etappihakemuksen liitteinä ovat pedagoginen selvitys ja huoltajien suostumus tiedonsiirtoon. Etappiin on jatkuva haku.
Lisätietoa saat esimerkiksi Tikkurila-Hakunilan palveluyksikön aluekoordinaattorilta, jonka yhteystiedot löytyvät täältä.
Arviointi
Arviointi on kokonaisuus, joka on muutakin kuin todistusten ja arvosanojen antamista. Oppilas saa opiskelustaan ohjaavaa palautetta pitkin lukuvuotta ja osallistuu itse oman oppimisensa arviointiin. Oppilaan saaman jatkuvan ohjaavan palautteen lisäksi oppilas saa lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia sekä lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistuksen. Toinen väliarvioinneista toteutetaan arviointikeskusteluna ja toinen kirjallisesti välitodistuksena. Luokanopettaja järjestää arviointikeskustelun, johon osallistuu oppilas ja huoltaja sekä mahdollisesti muita opettajia kuten erityisopettaja tai S2-opettaja. Keskustelussa käydään läpi oppilaan ajatuksia ja mielipiteitä omasta koulunkäynnistään sekä peilataan niitä aikuisten havaintoihin. Arviointikeskustelu antaa mahdollisuuden pohtia yhdessä oppilaan kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen sekä koulunkäyntitaitoihin liittyviä asioita.
Joka kevät lukukauden lopuksi oppilaalle annetaan lukuvuositodistus, joka on arviointi oppilaan koko lukuvuoden suoriutumisesta. Vuosiluokilla 1.-3. väli- ja lukuvuositodistuksissa käytetään sanallista arviointia ja vuosiluokilla 4.-9. numeroarviointia.
Oppilasarviointi perustuu kaikille kouluille yhteisiin valtakunnallisiin periaatteisiin. Arvioinnille on perusopetusta koskevassa lainsäädännössä asetettu kaksi toisiaan täydentävää tehtävää:
- ohjata ja kannustaa oppilaan opiskelua
- arvioida oppilaan osaamista suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.
Arvioinnista ja todistuksista perusopetuksessa voi lukea lisää täältä.
Yhteystiedot ja aukiolo
- Osoite
Talkootie 37
01350Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4511, 01030 Vantaan kaupunki
- Yhteystiedot
- Kaija Karppinenkaija.karppinen@vantaa.fi+358 40 186 3054
Rehtori
- Yhteystiedot
- Carola Nieminencarola.nieminen@vantaa.fi+358 400 760 827
Apulaisrehtori
- Yhteystiedot
- Linda Kaitsalmilinda.kaitsalmi@eduvantaa.fi+358 40 177 5871
Vararehtori
- Yhteystiedot
- Elena Myugyanenelena.myugyanen@vantaa.fi+358 40 501 8226
Koulusihteeri
- Phone
- +358 40 648 5566
Henkilöstötila
Palvelut
Arviointi on kokonaisuus, jonka avulla oppilas ymmärtää omaa oppimistaan ja tunnistaa vahvuuksiaan.
Vammainen ja erityistä tukea tarvitseva oppilas saa maksutta koulunkäynnissä tarvittavat tulkitsemis- ja avustuspalvelut.
Vantaa järjestää iltapäivätoimintaa 1.-2.-luokkalaisille ja erityisen tuen oppilaille koulupäivän jälkeen.
Perusopetuksessa oppiaineena on uskonto tai elämänkatsomustieto.
Koulukuljetus järjestetään pääsääntöisesti julkisella joukkoliikenteellä, jolloin oppilas saa maksuttoman koululaismatkakortin. Taksikuljetus myönnetään poikkeustilanteissa.
Kouluruokailun tavoitteena on tarjota oppilaalle ravitsemussuositusten mukaista, täysipainoista ja maistuvaa ruokaa. Kouluruoka tarjotaan jokaisena koulupäivänä ja se on oppilaalle maksuton ateria.
Liikkuva koulu -ohjelman tavoitteena on lisätä arjen liikuntaa kouluissa ja tukea oppimista toiminnallisilla menetelmillä.
Vantaalla tarjotaan oppilaan oman äidinkielen ja ylläpitokielen opetusta kaksi tuntia viikossa.
Oppilaanohjaus tukee oppilaita tekemään omiin valmiuksiinsa, arvoihinsa, lähtökohtiinsa ja kiinnostukseensa perustuvia valintoja.
Vantaalla oppilaan tarvitsema tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan lähikoulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Suomessa vakituisesti asuvat lapset ja nuoret ovat oppivelvollisia. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun lapsi täyttää seitsemän vuotta. Oppivelvollisuus päättyy, kun nuori täyttää 18 vuotta, tai kun hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon (ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto).
Valmistavaa opetusta tarjotaan lapsille ja nuorille, jotka eivät osaa riittävästi suomen kieltä, jotta he voisivat opiskella suomenkielisessä opetusryhmässä. Valmistavan opetuksen ryhmissä opiskellaan suomen kieltä sekä koulussa opetettavia oppiaineita oppilaan taitotasojen mukaisesti.
Etappitoiminta tarjoaa vahvaa ja moniammatillista tukea luokkien 1.-6. oppilaille, joiden koulunkäyntiä käyttäytymis- ja tunne-elämän vaikeudet estävät tai olennaisesti vaikeuttavat.
Vantaalaisille peruskoululaisille järjestetään koulupäivän yhteydessä kerhotoimintaa.
Vuosiluokilla 1.-6. oppilailla on oma luokanopettaja, joka opettaa suurimman osan oppiaineista.
Yhdeksän vuotta kestävässä perusopetuksessa saa yleissivistävän pohjakoulutuksen. Kaikkien Suomessa asuvien seitsemän vuotta täyttäneiden lasten on käytävä koulua tai suoritettava muutoin peruskoulun oppimäärä.
Suomi toisena kielenä (=S2) opetusta saavat oppilaat, joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielen tasoinen. S2 on oppimäärä, joka on rinnakkainen äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärälle, ja sitä opiskellaan joko kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden sijaan.
Esteettömyys
Reitti pääsisäänkäynnille
- 2 esteetöntä autopaikkaa sijaitsee ulkona yli 10 m sisäänkäynnistä. Pysäköintiruudun leveys on alle 3,6 m.
- Saattoliikenteen pysähtymispaikka sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä (etäisyys enintään 5 metriä), josta sisäänkäynnille pääsee siirtymään sujuvasti.
- Kulkureitti sisäänkäynnille on tasainen ja riittävän leveä.
- Kulkureitillä on 2 peräkkäistä porrasaskelmaa.
- Kulkureitillä on alle 6 m pitkä jyrkkä luiska, jossa on käsijohteet toisella puolella.
Pääsisäänkäynti
- Sisäänkäynti erottuu selkeästi ja on valaistu. Sisäänkäynnin yläpuolella on katos.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on 2 peräkkäistä porrasaskelmaa.
- Sisäänkäynnin yhteydessä on alle 6 m pitkä jyrkkä luiska, jossa on käsijohteet toisella puolella.
- Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi on raskas tai muuten vaikeasti avattavissa.
Sisätilat
- Toimipiste sijaitsee samassa kerroksessa kuin sisäänkäynti.
- Sisätilojen ovet erottuvat selkeästi.
- Toimipisteessä on esteetön wc.
- Osoite
Talkootie 37
01350Vantaa
Suomi- Postiosoite
- PL 4511, 01030 Vantaan kaupunki